گدام‌های تاریخی هرات به بازار فروش صنایع دستی تبدیل می‌شود

گدام‌های تاریخی هرات به بازار سرپوشیده برای فروش صنایع دستی ولایت هرات مبدل خواهد شد.
این گدام‌ها در زمان عبدالرحمان خان؛ شاه وقت افغانستان ساخته شده و در آن زمان از این گدام‌ها، به‌عنوان انبار کالاهای خوراکی و پوشاکی استفاده می‌شد.

blank

آگاهان فرهنگی در هرات به افق، گفته‌اند که طبقه زیرزمین این بنا، جهت مراقبت و نگهداری از اسپ‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفت.

قرار است که تا اواخر سال جاری، گدام‌های تاریخی هرات در منطقه‌ «چهارسوق» این شهر بازسازی و مرمت شوند.

آریا رؤوفیان؛ رییس اطلاعات و فرهنگ هرات به افق گفت که واحد عملیاتی ارگ ریاست جمهوری، بیش از ۶۰ میلیون افغانی برای مبدل‌کردن گدام‌های تاریخی به بازارهای سرپوشیده مصرف می‌کند.

blank

هم‌اکنون کار در بخش‌هایی از این گدام‌ها جریان دارد و قرار است که روند کار در این بنای تاریخی تسریع شود.

آگاهان فرهنگی در هرات تاکید دارند که باید از روند بازسازی و مرمت گدام‌های تاریخی، نظارت جدی صورت بگیرد تا این بنای باارزش با معیارهای مرمت آثار تاریخی، بازسازی شود.

سود اقتصادی و فرهنگی
بازسازی گدام‌های تاریخی برای احیای بافت قدیم شهر کهنه هرات نیز مؤثر خوانده می‌شود.

آریا رؤوفیان؛ رییس اطلاعات و فرهنگ هرات گفت که بازسازی این گدام‎ها برای جلوگیری از تخریب این بنای تاریخی مؤثر می‌باشد و با این کار، نسل‌های بعدی نیز فرصت بازدید از این بناها را خواهند داشت.

در کنار ارزش فرهنگی گدام‌های تاریخی هرات، این بنا با مبدل‌شدن به بازار سرپوشیده برای فروش صنایع دستی افغانستان، افزون بر رشد صنایع دستی و اصیل هرات، برای صدها تن از باشندگان هرات، شغل ایجاد خواهد کرد.

مسؤولان فرهنگی هرات گفته‌اند که قرار است در ساحه گدام‌ها، غرفه‌هایی برای فروش صنایع دستی آماده شود.

هم‌اکنون مکان مشخصی برای فروش صنایع دستی و اصیل هرات مانند شیشه‌سازی، بافندگی، قالین‌بافی و… وجود ندارد و این صنایع به‌گونه‌‌ پراکنده در شهر هرات به‌فروش می‌رسد.

blank

عبدالقیوم وزیری؛ رییس انجمن حامیان میراث‌‌ فرهنگی هرات به افق گفت: «قسمت‌های پایین گدام‌های تاریخی هرات باید به‌گونه درست بازسازی شوند. اگر این قسمت‌ها که آسیب‌پذیر هم هستند، بازسازی نشوند، احتمال تخریب این بنا در آینده وجود خواهد داشت.»

همزمان، مسؤولان ریاست اطلاعات و فرهنگ هرات تاکید دارند که در راستای نظارت از کار شرکت مسؤول بازسازی گدام‌های تاریخی اقدام خواهد شد و هیچ‌گاه به این شرکت اجازه نخواهند داد که معیارهای بازسازی بناهای تاریخی را در گدام‌ها مد نظر نگیرد.

جذب گردشگر
توقع می‌‌رود که با بازسازی گدام‌های تاریخی هرات، گردشگران مجذوب این بناهای تاریخی شوند و شمار گردشگران هرات نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

سالانه گردشگرانی از کشورهای مختلف، جهت بازدید از قلعه اختیارالدین، منارهای مصلی، حوزه چهارسوق و… به هرات می‌آیند و هرات به‌دلیل وضعیت نسبی امنیتی به کانون توجه گردشگران مبدل شده‌است.

هرات از جمله ولایت‌های باستانی افغانستان شمرده می‌شود. بیش از ۷۰۰ اثر و بنای تاریخی در این ولایت وجود دارد؛ اما قسمت زیادی از این بناها در حال تخریب هستند و نیاز به بازسازی فوری دارند.

blank

 

مطالب مرتبط