وزیر اطلاعات و فرهنگ:

آثار باستانی از ولایت‌های نا امن قاچاق می‌شود

وزارت اطلاعات و فرهنگ می‌گوید که قاچاق آثار باستانی هنوز هم یک چالش است که در برخی ولایات ناامن و ساحات زیر کنترول گروه طالبان ادامه دارد.blank
حسینه صافی؛ وزیر اطلاعات و فرهنگ که امروز (شنبه، ۲۸ ثور) در مراسم گرامی‌داشت از روز جهانی موزیم در کابل سخن می‌گفت، افزود که قاچاق اثرهای باستانی در حال حاضر در ولایت‌های غور، غزنی، هرات، لوگر و تخار توسط مخالفین و گروه‌های مافیایی صورت می‌گیرد.

خبرهای بیشتر را در تلگرام ما بخوانید

خانم صافی تاکید کرد که برای جلوگیری از قاچاق این آثار به‌زودی اقدام خواهد شد.

وزیر اطلاعات فرهنگ گفت که از سال ۲۰۰۲ تا کنون از قاچاق ۱۵ هزار اثر باستانی کشور جلوگیری شده‌است. او افزود که این آثار از سوی نهادهای امنیتی از نزد قاچاقبران ضبط و به موزیم ملی تحویل داده شده‌است.

او همچنین نقش نهادهای امنیتی را در جلوگیری از قاچاق اثرهای باستانی، اثرگذار خواند. او گفت که تلاش این نهادها در ضبط آثاری که قاچاق می‌شوند چشمگیر بوده‌است.

از سویی هم خانم صافی تاکید کرد که استراتژی موزیم‌ها در حال تدوین است و در چهارچوب این استراتژی تلاش‌های جدی برای جلوگیری از قاچاق اثرهای باستانی انجام خواهد شد.

او همچنان گفت که یک پلان انکشافی در موزیم ملی آغاز شده که براساس آن قرار است این موزیم انکشاف داده شده و موزیم‌های ولایتی نیز به هدف پرورش فرهنگ صلح، ایجاد شوند.

مطالب مرتبط