هنر هفتم در کلک ششم؛ روزهای خوب سیما و سینما در هرات

فصل تازه‌‌ای در صنعت تولید مجموعه‌های تلویزیونی در هرات آغاز شده‌است. هم‌اکنون، سریال کمدی «کلک ششم» با لهجه‌ شیرین هراتی در یکی از شبکه‌های محلی این شهر پخش می‌شود.

blank

در طول چندسال گذشته نیز مجموعه‌های تلویزیونی «فیسبوک دات‌کام» و «زبان زرگری» در هرات ساخته شده‌است. این مجموعه‌ها نشانگر انگیزه و امید سینماگران هرات است تا با کمترین امکانات و بودجه، نشان بدهند که توانایی ساختن مجموعه‌های تلویزیونی جذاب و پرمخاطب را دارند.

عبدالرشید عظیمی؛ سریال «کلک ششم» را با بودجه‌ای حدودا ۳۰ هزار دالری در ۶۰ قسمت و با حضور ۵۲ بازیگر ساخته‌است.

او به خبرگزاری افق می‌گوید که این سریال، روایت‌گر جنجال‌های اعضای یک خانواده برای رسیدن به ارث است.

blank

آن‌گونه که منتقدان سینما در هرات می‌گویند کیفیت و محتوای مجموعه‌های تلویزیونی این ولایت در گذر زمان بلند می‌رود و در کنار بازیگران پیشگام، میدان برای جوانانی که تجربه نقش‌آفرینی ندارند نیز باز می‌شود.

نبود سالون سینما و تئاتر و آموزش‌های حرفه‌ای
در ولایت هرات هیچ‌کس مکانی برای آموزش حرفه‌ای بازیگری سراغ ندارد. دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه هرات نیز مانند دانشگاه کابل بخشی برای آموزش هنر سینما ندارد.

بیشتر بازیگرانی که در چندسال گذشته به نقش‌آفرینی در مجموعه‌های تلویزیونی پرداخته‌اند، به‌گونه خودانگیخته رو به هنر سینما آورده‌اند.

بازیگران سینما در هرات، حکومت را به‌ بی‌پروایی در بخش رشد هنر سینما متهم می‌کنند.

قدیر عرب زاده؛ بازیگر سینما به افق، گفت: «حکومت باید از بازیگران سینما حمایت کند و جای برای آموزش آن‌ها مد نظر بگیرد، اما تا حالا حکومت هیچ کاری در این زمینه نکرده است.»

blank

مسوولان اداره اطلاعات و فرهنگ هرات به افق می‌گویند که در نبود سالون سینما و تئاتر، رشد هنر سینما به سختی ممکن می‌شود.

آریا رؤوفیان؛ رییس این اداره می‌گوید: «اگر فلم‌ها و سریال‌ها مکانی برای اکران و پخش داشته‌باشند، تهیه‌کنندگان می‌توانند از پخش این فلم‌ها پول خوبی به‌دست آورند.»

چندسال پیش، سالون تئاتر هرات توسط شهرداری تخریب شد؛ اما تاکنون اقدامی در بخش ساخت این سالون انجام نشده‌است.

تابوشکنی زنان برای نقش‌آفرینی در سینما
تا چندسال پیش در جامعه سنتی و به‌شدت محافظه‌کار هرات، حضور زنان در تلویزیون و سینما انگشت‌شمار بود؛ اما حالا شماری از زنان به تابوشکنی در جامعه دست زده‌اند و بر شمار بازیگران زن روز‌به‌روز افزوده می‌شود.

هرچند دید اجتماع نسبت به زنان هنرپیشه نسبت به چندسال گذشته بهتر شده‌است، با آن‌هم این هنرپیشگان با مشکلاتی در خانواده و اجتماع دست به گریبان‌اند.

فرشته رسولی؛ از بازیگرانی که سابقه حضور در چندین مجموعه تلویزیونی در هرات را دارد به افق می‌گوید که تلاش و مبارزه زیادی انجام داده تا حالا می‌تواند که در مجموعه‌های تلویزیونی کار کند.

آریا رؤوفیان؛ رییس اداره اطلاعات و فرهنگ هرات هم به افق می‌گوید: «هنوزهم خانواده‌ها نمی‌خواهند که دختران‌شان در صحنه‌ سینما و تئاتر ظاهر شوند.»

blank
آریا رئوفیان، رییس اطلاعات و فرهنگ هرات

بازیگران زن به افق می‌گویند که رفته‌رفته مردم نیز مجبور هستند که زنان را به‌عنوان قشری فعال و پویا در هنر سینما بپذیرند؛ اما این زنان از این موضوع نیز کاملاً مطلع هستند که تغییر ذهنیت مردم سنتی و به‌شدت محافظه‌کار هرات به زمان نیاز دارد.

در اغلب تلویزیون‌های افغانستان سریال‌های خارجی به‌نشر می‌رسد و یکی از دلایل رشد اندک هنر سینما نیز همین موضوع قلمداد می‌شود.

هرچند پس از سقوط رژیم طالبان در افغانستان، چندین سریال و فلم در افغانستان تولید شده‌است؛ اما به‌باور منتقدان،‌ باید کارهای زیادی از سوی سینماگران و حکومت برای رشد هنر سینما انجام شود.

مطالب مرتبط