نخستین محموله موشک‌های اس- ۴۰۰ روسیه به‌زودی به ترکیه می‌رسد

دولت ترکیه اعلام کرده که تصمیم رجب طیب اردوغان؛ رییس جمهوری این کشور برای خرید سیستم دفاعی اس-۴۰۰ از روسیه، قطعی است و نخستین محموله آن به‌زودی به ترکیه می‌رسد.blank

پیش از این، کشورهای عضو ناتو و به‌ویژه امریکا مخالفت خود را با خرید این سیستم دفاعی از سوی ترکیه، اعلام کرده‌بودند.

رجب طیب اردوغان؛ رییس جمهوری ترکیه، امروز (پنجشنبه، ۱۳ جون) برنامه خرید اس-۴۰۰ روسی را امری قطعی و تمام‌شده اعلام کرد.

این موضوع ناخشنودی هم‌پیمانان ترکیه در ناتو را برانگیخته و امریکا استقرار این سامانه دفاعی روسی را در یک کشور عضو ناتو، از منظر امنیتی ناصحیح می‌داند.

اردوغان خبر دریافت این سیستم دفاعی موشکی را در مراسم حزب عدالت و توسعه (AKP) اعلام کرد؛ هرچند امریکا تهدید کرده‌بود که هرگاه ترکیه در تصمیم خود در زمینه خرید این سامانه دفاعی تجدید نظر نکند، همکاری نظامی خود با آن کشور را محدود می‌کند.

در همین حال، رسانه‌های آلمانی زمان دقیق برنامه تحویل نخستین بسته مربوط به سامانه دفاعی یادشده را اعلام کرده‌اند. براساس گزاش این رسانه‌ها، ترکیه نخستین محموله مربوط به سامانه دفاع موشکی روسیه موسوم به اس-۴۰۰ را در ماه جولای امسال تحویل خواهد گرفت.

این در حالی است که امریکا به ترکیه تا پایان ماه جولای فرصت داده تا در خرید این سامانه موشکی تجدید نظر کند، در غیر آن، از برنامه دریافت جنگنده- بمب‌افکن‌های اف-۳۵ امریکا حذف خواهد شد.

امریکا پیشتر آموزش هدایت هواپیماهای استراتژیک اف -۳۵ به خلبان‌های ترک را متوقف کرده‌بود.

خبرهای بیشتر را در تلگرام ما بخوانید

اما دولت اردوغان از رویکرد امریکا در قبال خرید سامانه دفاعی اس-۴۰۰ انتقاد کرده‌است. خلوصی آکار؛ وزیر دفاع ترکیه در جریان دیدار از جمهوری آذربایجان، حذف ترکیه از برنامه تولید و تحویل جنگنده‌های اف-۳۵ را خلاف «روح پیمان ناتو» دانسته‌است.

سیستم دفاع موشکی اس -۴۰۰ تنها سامانه ضد هوایی است که قادر به ردگیری و انهدام هواپیماهای اف – ۳۵ امریکایی است و امریکا می‌گوید یک کشور نمی‌تواند به‌طور همزمان از هردو تکنولوژی نظامی، بهره‌مند باشد.

مطالب مرتبط