امریکا ایران را به‌ سازمان‌دهی حمله‌های اخیر کابل متهم کرد

مایک پمپئو؛ وزیر خارجه امریکا ایران را به دست‌داشتن در حملات اخیر بر نظامیان خارجی در کابل، متهم کرد.blank

آقای پمپئو، روز جمعه، ۲۴ جوزا در یک نشست خبری اعلام کرد که حمله بر کاروان نیروهای امریکایی در کابل که به‌تاریخ ۱۰ جوزا در منطقه «یکه‌توت» این شهر صورت گرفت، کار ایران بوده‌است.

در آن حمله که در ماه رمضان صورت گرفت چهار غیرنظامی افغان کشته شدند و چهار مأمور امریکایی و شماری از غیرنظامیان زخمی برداشتند.

سفارت ایران در کابل اما سخنان مایک پمپئو مبنی بر دست‌داشتن این کشور در انجام حملۀ انتحاری بر یک کاروان نیروهای نظامی خارجی در کابل را رد کرده‌است.

وزارت داخله در آن زمان اعلام کرده‌بود که این حمله هنگام عبور یک کاروان حامل نیروهای خارجی رخ داده و مسؤولیت آن را گروه طالبان را پذیرفته بود.

وزیر خارجه امریکا با اشاره به این حمله گفت: «در ۳۱ ماه می در انفجار یک موتر بمب‌گذاری‌شده در افغانستان چهار افسر استخباراتی امریکا زخمی شدند، چهار غیرنظامی افغان جان‌باختند و شماری دیگر زخمی شدند.»

او تاکید کرد که ایران در این حمله دست داشت.

با این حال سفارت ایران در کابل سخنان آقای پمپئو را «اتهامات بی‌اساس» خوانده و گفته‌است که ایران در عمل برای تقویت ثبات و صلح با افغانستان تلاش کرده‌است. این سفارت افزوده که «ایران همکاری‌اش را برای مبارزه با اقدامات تروریستی خصوصاً با افغانستان همواره اعلام داشته‌است».

افق را در تلگرام دنبال کنید

این در حالی است که ایران در چندروز اخیر به‌شدت متهم به فعالیت‌های ناامن‌کننده در منطقه شده‌است. ارتباط این کشور با گروه طالبان پیش از این نیز مورد انتقاد سیاستمداران افغان قرار گرفته‌بود.

مطالب مرتبط