امریکا خواهان حل اختلاف طالبان و پاکستان شد

به دنبال درگیری‌های اخیر میان افغانستان و پاکستان، سخنگوی کاخ سفید خواهان حل اختلاف افغانستان و پاکستان شده و اعلام کرده که پاکستان و طالبان اختلاف‌شان را از طریق گفتگو حل کنند.

blank

کرین ژان پیر؛ سخنگوی کاخ سفید روز دوشنبه، ۲۸ حوت اعلام کرد که امریکا از طالبان در افغانستان و دولت پاکستان خواسته است که هرگونه اختلاف را از طریق گفتگو حل کنند.

او در یک نشست خبری در پاسخ به پرسشی درباره‌ حملات هوایی پاکستان به خاک افغانستان گفت که پاکستان این حملات را در پاسخ به حمله‌ روز شنبه به یک پست نظامی‌اش انجام داده است.

این حمله در میرعلی وزیرستان شمالی انجام شده و در آن هفت نظامی پاکستان کشته شده‌اند.

سخنگوی کاخ سفید از واردشدن تلفات به غیرنظامیان در حملات پاکستان به خاک افغانستان ابراز تأسف کرده و گفته است که طالبان باید اطمینان حاصل کنند که از خاک افغانستان حملات تروریستی انجام نمی‌شود.

او از پاکستان نیز خواسته است که خویشتن‌داری و اطمینان حاصل کند که در تلاش‌های ضدتروریزم، غیرنظامیان آسیبی نخواهند دید.

سخنگوی کاخ سفید گفته: «ما از هر دو طرف می‌خواهیم هرگونه اختلاف را از طریق گفتگو حل کنند.»

او تأکید کرده است که امریکا متعهد است تا اطمینان حاصل کند که افغانستان دیگر هرگز به پناهگاه امن تروریست‌هایی تبدیل نخواهد شد که می‌خواهند به ایالات متحده یا دیگر شرکا یا متحدانش آسیب برسانند.

در همین حال، ودانت پاتل؛ معاون سخنگوی وزارت خارجه‌ امریکا نیز اظهارات مشابهی را درباره‌ حمله‌ هوایی پاکستان به خاک افغانستان مطرح کرده و گفته است که مهم است اقداماتی برای به حداقل رساندن تلفات انجام شود.

او پاکستان را یک شریک مهم و کلیدی امریکا خوانده و گفته است زمانی که صحبت از مبارزه با تروریزم و دیگر اولویت‌های مشترک امنیتی به میان می‌آید، امریکا در ارتباط منظم با پاکستان است.

ارتش پاکستان بامداد روز گذشته بخش‌های مرزی افغانستان در ولایت‌های پکتیکا و خوست را بمباران کرده‌ است.

طالبان می‌گویند که در این حملات هشت زن و کودک کشته شده‌اند.

این گروه حملات پاکستان را تجاوز به حریم افغانستان خوانده و آن محکوم کرده است.

وزارت دفاع طالبان می‌گوید که در پاسخ به حملات پاکستان به مراکز نظامی این کشور در امتداد خط دیورند حمله کرده‌ است.

وزارت خارجه‌ طالبان نیز سفیر پاکستان در کابل را احضار کرده است.

وزارت خارجه‌ پاکستان گفته است که هدف اصلی حملات این کشور «تروریستان» وابسته به گروه حافظ‌گل بهادر بودند.

در اعلامیه‌ وزارت خارجه‌ پاکستان آمده است که این کشور در دو سال اخیر بارها نگرانی‌های جدی خود را در مورد حضور گروه‌های ترور‌یستی، از جمله تحریک طالبان پاکستان در داخل افغانستان به طالبان منتقل کرده است.

این وزارت افزوده: «این تروریست‌ها تهدید جدی برای امنیت پاکستان هستند و به‌طور مداوم از خاک افغانستان برای انجام حملات تروریستی در داخل خاک پاکستان استفاده کرده‌اند.»

وزارت خارجه‌ پاکستان همچنین گفته است که این کشور بارها از طالبان خواسته است که برای جلوگیری از تبدیل شدن افغانستان به بستری برای تروریزم علیه پاکستان، اقدامات ملموس‌ و مؤثر انجام دهند، به تحریک طالبان پاکستان پناه امن ندهند و رهبری آنان را به این کشور بسپارند.

این وزارت افزوده: «با این‌حال، برخی از عناصر در میان صاحبان قدرت در افغانستان (طالبان) به‌طور فعال از تحریک طالبان پاکستان حمایت می‌کنند و از آنان به‌عنوان [نیروی] نیابتی علیه پاکستان استفاده می‌کنند.»

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *