شب‌های کابل؛ تفریح در اوج تهدید

گردش و تفریح شبانه در شهر و رفتن به مکان‌های تفریحی، یکی از راه‌ها برای رهایی از روزمرگی‌های پرچالش زندگی در افغانستان است؛ اما همین نیاز حداقلی، حدود ۴۰ سال است که برای ساکنان پایتخت به چالشی دشوار میان نیاز به سرگرمی از یکسو و تهدیدها و موانع تفریح از سوی دیگر بدل شده‌است.

با گرم‌شدن هوا در کابل، تنها شمار اندکی از مردم شهر، شب‌ها با خانواده و دوستان‌شان در رستورانت‌ها و مکان‌های تفریحی می‌روند و به شب‌گردی می‌پردازند. هرچند گردش‌های شبانه در ماه رمضان بیشتر بود و شمار نسبتا زیادی از مردم شهر، بازار رستورانت‌ها و شیریخ‌فروشی‌ها را گرم نگه می‌داشتند؛ اما اکنون مردم کمتر به شب‌گردی می‌پردازند و گفته می‌شود این رویداد حتی نسبت به چندسال پیش، کاهش چشمگیری یافته‌است.

در حالی‌که مسایلی چون ناامنی، وضعیت بد اقتصادی و گم‌شدن پول از میان مردم از دلایل کاهش گردش‌های شبانه‌ دانسته می‌شود؛ اما هنوز برخی از نقاط شهر، مکان خوبی برای گردش‌های شبانه است. برخی از مکان‌های تفریحی چون قرغه، شهر نو و پل سرخ مکان‌های خوبی برای گردش‌های شبانه‌ مردم‌اند. با غروب آفتاب، کرسی‌هایی با رنگ‌های مختلف جلو رستورانت‌ها، کافه‌ها و شیریخ‌فروشی‌‌ها، چیده می‌شود. انوار رنگارنگ در دکان‌ها، به‌جای مهتاب به سر و صورت شهر می‌تابد. افراد زیادی در رستورانت‌ها و شیریخ‌فروشی‌ها دیده می‌شوند. شماری با خانواده و تعدادی با دوستان، زیر انوار هفت‌رنگی که از لای دکان‌های شهر بر زمین می‌تابد، روی چوکی می‌نشینند یا باهم قدم می‌زنند.

ناامنی
امنیت مهم‌ترین عاملی دانسته می‌شود که مردم می‌توانند در سایه ‎آن با خیال راحت، تا قسمتی از شب را با خانواده و دوستان‌شان در بیرون از خانه سپری کنند و به گردش‌های شبانه بپردازند. شهروندان کابل، ناامنی را از دلایل عمده‌ نرفتن به بیرون از خانه و گردش‌های شبانه می‌دانند. آنان می‌گویند که مردم با تاریک‌شدن هوا، بیشتر تلاش می‌کنند زودتر خود را به خانه برسانند؛ زیرا ترس از دزدان و ره‌گیران امکان گردش در شهر را از آنان گرفته‌است.

کافه‌داران و صاحبان برخی رستورانت‌ها هم می‌گویند که وضعیت امنیتی روی کاروبار آن‌ها تاثیر منفی عمیقی گذاشته‌است. آنان می‌گویند، مشتریان آن‌ها از چندسال به این‌سو کاهش زیادی یافته‌است.

محمدرضا که در ساحه پل سرخ کابل رستورانت دارد و شیریخ هم می‌فروشد، به خبرگزاری افق می‌گوید، پیش از روی کارآمدن حکومت فعلی، آن‌ها همیشه تا نیمه‌های ‌شب میزبان مردم در رستورانت خود بودند؛ اما طی چندسال اخیر، مشتریان او ۶۰ درصد کاهش یافته‌است. محمدرضا می‌گوید که ناامنی و وضعیت بد اقتصادی مردم باعث شده‌است تا مردم کمتر شب‌ها به بیرون از خانه بروند.

به گفته‌ او، افرادی که شب‌ها به بیرون می‌آیند هم نمی‌توانند به‌راحتی در شهر گردش کنند؛ بلکه بیشتر داخل موترشان می‌مانند و شیریخ یا آبمیوه را در مسیر می‌خورند.

به‌گفته او، «ناامنی به اندازه‌ای زیاد شده که حتی برای ۲۰۰ افغانی آدم کشته‌اند. مردم چگونه می‌توانند آرام باشند و گردش کنند؟»

محمدرضا می‌گوید که در چنین شرایطی مردم تلاش می‌کنند در خانه بمانند؛ زیرا هیچ تضمینی وجود ندارد که با رفتن به بیرون، حتما سالم به خانه برمی‌گردند.

وضعیت دشوار اقتصادی
گراف بلند بیکاری، کاهش درآمدها و مشکلات اقتصادی از دلایل دیگری گفته می‌شود که گردش‌های شبانه میان مردم را کمتر کرده‌است. برخی شهروندان می‌گویند که ناامنی، بیکاری، شرایط دشوار زندگی و پایین‌آمدن درآمد افراد باعث شده‌است تا مردم در وضعیت دشوار اقتصادی به‌سر ببرند.

کافه‌داران و صاحبان رستورانت‌ها می‌گویند که وضعیت اقتصادی مردم هرروز در حال بدترشدن است. از این‌رو مردم به‌دشواری غذایی برای شب‌شان پیدا می‌کنند. به‌گفته آن‌ها، نبود کار و گم‌شدن پول از میان مردم، باعث شده‌است تا جمع زیادی از مردم توان رفتن به بیرون و خوردن غذا و نوشیدنی در بیرون از خانه را نداشته‌باشند.

نبود مکان‌های تفریحی شبانه و موسیقی‌های خیابانی
در کشورهای دیگر، مکان‌های تفریحی امنی برای شهروندان وجود دارند که مردم می توانند به راحتی در شهر و مکان‌های تفریحی گردش کنند. اما در افغانستان نظر به مشکلات مختلفی که وجود دارند، این فرصت برای مردم کمتر است. از این رو، برخی از شهروندان می‌گویند، ترس از ناامنی میان مردم یان فرصت را هم گرفته است که تعدادی از شهروندان بتوانند در شب موسیقی‌های خیابانی به راه بیاندازند. از نظر آن‌ها، مسایل چون مکان‌های امن و موسیقی‌های خیابانی و برنامه‌های دیگر این چنینی باعث می‌شود مردم بیشتر شب‌ها به بیرون بروند و گردش کنند.

بازار گرم شیر یخ با تاریک شدن هوا، عبور آدمان در شهر هم کمتر می شود. پس از ساعت نه، به جز فروشگاه های بزرگ و رستورانت ها بیشتر دکان ها بسته می شوند. اما شیریخ و بستنی در دل شب‌های کابل بازار گرم‌تری دارد. شماری زیادی از مردم با خانواده و دوستان شان مزه‌هایی شیریخ و بستنی را می چشند. مشتریان شیریخ و بستنی‌ها، از طبقات مختلف جامعه است. پولداران و افراد نسبتا مرفه، شیریخ شان را در داخل موترشان با خانواده و دوستان شان می خورند. گروه‌ دیگر، داخل دکان و گروه دیگر در مسیر راه آیسکریم و شیریخ شان را می‌خورند.

چرا گردش شبانه؟
با وجود تعدای از مکان‌های تفریحی در سطح شهر، اما بیشتر آن ها مکان امنی برای خانواده‌ها دانسته نمی شوند. برخی از شهروندان می گویند که بیشتر پارک های و مکان تفریحی برای خانواده‌ها مناسب نیستند از اینرو، شب‌گردی تنها تفریحی است که مردم می‌توانند با خانواده و دوستان‌شان ساعتی را در یک مکان سپری کنند و به دور از دغدغه‌های زندگی در جاده های شهر قدم بزنند.

کاهش چشمگیر ناامنی
با وجود نگرانی‌های مردم از ناامنی در شهر کابل، اما وزارت داخله می‌گوید که با تلاش‌های نیروهای امنیتی، گراف جرایم جنایی در شهر کابل کاهش چشمگیری یافته‌است.

نصرت رحیمی؛ سخنگوی وزارت امور داخله به خبرگزاری افق می‌گوید که فشار نیروهای پولیس روی مجرمان بیشتر شده و تلاش‌ها برای دستگیری تمام آن‌ها جریان دارد.

سخنگوی وزارت داخله می‌گوید که در حال حاضر، پولیس تمام نقاط کابل را تحت کنترل دارد. بسیاری از مجرمان دستگیر شده‌اند، آنانی هم که مانده‌اند، متواری گشته‌اند. آقای رحیمی همچنین می‌گوید که مجرمان در هیچ نقطه کابل مصونیت ندارند و لیست آن‌ها در وزارت داخله وجود دارد، از این‌رو در ساحه نزدیک باشد یا دور تحت پیگرد قرار دارند و دستگیر خواهند شد.

با این حال، شماری از مردم شب‌ها به بیرون می‌روند و گردش‌های شبانه را تفریح خوبی می‌دانند. آنان می‌گویند که رفتن به بیرون از یک لحاظ باعث می‌شود وضعیت روحی افراد تغییر پیدا کند و از سوی دیگر می‌توانند فارغ از مشکلات روزمره مدتی را در کنار خانواده و دوستان‌شان سپری کنند و از زندگی‌شان لذت ببرند.

مطالب مرتبط