غنی: مذاکره ما با طالبان تا چند هفته دیگر آغاز می‌شود

اشرف غنی؛ رییس حکومت وحدت ملی می‌گوید که مذاکره میان حکومت افغانستان و طالبان تا چند هفته‌ی دیگر آغاز می‌شود.blank

آقای غنی که امروز (شنبه، ۲۹ سرطان) در نشست «سمپوزیم ملی شهری» در ارگ صحبت می‌کرد، از گروه‌های درگیر جنگ، به ویژه طالبان خواست که خشونت‌ها را متوقف کنند. او با تاکید به احتمال آغاز مذاکرات بین‌الافغانی تا چند هفته‌ی‌ دیگر، گفت که خشونت‌ها باید کنار گذاشته شود.

اشرف غنی گفت: «صلح هدف ما است، هیچ کسی اراده محکمتر از ما برای صلح ندارد اما خشونت راه حل نیست.»

از طرف دیگر او تاکید کرد که مذاکره با طالبان به معنای تسلیمی نیست. آقای غنی افزود که «ما از طالبان خط تسلیمی نخواستیم بلکه مذاکره برای صلح و ثبات پایدار خواستیم» و طالبان باید این ضرورت را درک کنند.

او همچنین گفت که به‌خاطر مقابله بر سر قدرت سیاسی روزانه ده‌ها زن بیوه و ده‌ها طفل یتیم می‌شوند که این راه حل نیست.

رییس جمهور غنی حمله روز گذشته در نزدیکی دانشگاه کابل را نیز محکوم کرد و آن را حمله به تمدن و فرهنگ افغانستان و مردم کشور خواند. حمله روز گذشته در مقابل دروازه دانشگاه کابل ۷ غیر نظامی و یک مامور پولیس ترافیک را کشت و ۳۴ تن دیگر را زخمی کرد که تا کنون گروهی مسوولیت آن را به عهده نگرفته‌اند.

اشرف غنی در «سمپوزیم ملی شهری» همچنین گفت که جنگ و خشونت مانع ایجاد زیرساخت‌های کشور شده‌است.

سکتور شهری منظم شده‌است

رییس حکومت وحدت ملی در این نشست از منظم شدن سکتور شهری در دوره این حکومت سخن گفت و افزود که در گذشته سیستم شهری کاملاً «بر عکس» بوده‌است.

به‌گفته‌ی او، خلای قانونی، مشوره‌های غلط بین‌المللی، فساد در شهرداری‌ها و استفاده از مواد خارجی در زیرساخت‌های شهری از چالش‌های عمده در برابر این بخش بوده‌است.

او گفت اکنون بیش از ۳۰۰ قانون و مقرره در خصوص شهرها تصویب شده، استفاده از مواد داخلی  بیشتر شده و نیز نظم به شهرداری‌ها برگشته‌است.

آقای غنی اما از سیستم و صلاحیت تصمیم گیری‌ها در امور شهری که اکنون «مرکزی» است، انتقاد می‌کند و می‌گوید که شهرها، ناحیه‌ها و گذرها بر اساس قانون باید صلاحیت تصمیم‌گیری و سهم‌گیری در رشد سکتور شهری داشته باشند.

او می‌افزاید که در ۱۸ سال گذشته دولت نیز بزرگترین مانع در برابر سرمایه‌گذاری در شهرها بوده، در حالی که این نهاد باید سرمایه‌گذاری و استفاده از زمین را در راستای آن تقویت می‌کرد.

او در این نشست همچنین به مسوولیت‌گیری شهروندان در برنامه‌های شهری تاکید کرد و گفت که شهرها بدون ارتباط و سهم‌گیری شهروندان، زندگی کرده نمی‌توانند.

مطالب مرتبط