جشن انگور و عسل هرات؛ حاصلات افزایش یافته‌است

نمایشگاه سه روزه انگور و عسل در ولایت هرات امروز (پنج‌شنبه، ۳۱ اسد) با حضور نصیراحمد درانی؛ وزیر زراعت و مالداری گشایش یافت.

blank

در این نمایشگاه محصولات زراعتی در ۵۳ غرفه به نمایش گذاشته شده‌است.

وزیر زراعت به خبرگزاری افق گفت که حکومت در تلاش سرمایه‌گذاری بیشتر روی افزایش ظرفیت‌های زراعتی برای رشد اقتصادی باغداران هرات است.

ساخت سردخانه‌های معیاری از خواسته‌های اصلی دهقانان در هرات شمرده می‌شود. بارها دهقانان در فصل برداشت میوه از نبود سردخانه شکایت کرده‌اند؛ اما تاکنون حکومت در بخش ساخت سردخانه کاری انجام نداده‌است.

مسؤولان وزارت زراعت تاکید دارند که سردخانه معیاری در ولسوالی گذره این ولایت ساخته خواهد شد.

بربنیاد آمارهای ریاست زراعت هرات، در سال جاری ۱۳۵ هزار تُن انگور از تاکستان‌های این ولایت برداشت می‌شود.

عبدالصبور رحمانی؛ رییس زراعت هرات به افق گفت که تولیدات عسل خالص این ولایت نیز به ۱۵ تُن خواهد رسید.

باغداران انگور از حکومت می‌خواهند که زمینه صادرات میوه‌های شان را از طریق زمین و هوا به کشورهای خارجی فراهم سازد، تا آن‌ها مجبور نباشند که محصولات شان را با قیمت پایین در بازار به فروش برسانند.

عبدالقیوم رحیمی؛ والی هرات به خبرگزاری افق گفت که با تجهیز میدان هوایی هرات با سردخانه و امکانات پیشرفته، زمینه صادرات انگور به کشورهای خارجی زیادتر فراهم می‌شود.

هرچند در ماه حوت سال گذشته دهلیز هوایی هرات – دهلی به فعالیت آغاز کرد؛ اما هم‌اکنون کمترین استفاده از آن صورت می‌گیرد.

مقام‌های محلی هرات همچنین در تلاش فعال‌سازی دهلیز هوایی هرات – استانبول هستند. با فعال شدن این دهلیز، محصولات با ارزش زراعتی هرات به مقصد ترکیه صادر خواهد شد.

به‌تازگی سکتور خصوصی به هزینه نزدیک به ۵۰ هزار دالر امریکایی در تلاش ساخت یک سردخانه معیاری در جوار میدان هوایی هرات برای صادرات محصولات زراعتی از طریق دهلیز هوایی است.

شمار زیادی از باشندگان هرات در ولسوالی‌های در بخش زراعت و مالداری اشتغال دارند و حکومت می‌گوید با ایجاد کانال‌های آبیاری زمینه افزایش صادرات را فراهم خواهد ساخت.

مطالب مرتبط