بازار کساد انتیک‌فروشی‌ در هرات؛ کلید نجات در دست حکومت

کار و کاسبی انتیک‌فروشان هرات تا یک دهه پیش پررونق بود. بسیاری از افراد از رهگذر فروش اجناس انتیک نان می‌خوردند؛ اما حالا ورق برگشته و انتیک‌فروشان به دشواری کرایه دکان‌های‌شان را تامین می‌کنند.

blank

از شمار دکان‌های بازار انتیک‌فروشی هرات روز به روز کم می‌شود. این بازار در مقابل مسجد جامع بزرگ هرات در مرکز شهر موقعیت دارد.

در دکان‌های انتیک‌فروشی، از ظروف فلزی گرفته تا صنایع دستی و سنگ‌های‌ قیمتی به چشم می‌خورد. این وسایل کمتر از یک قرن قدمت دارند و وسایل با بیش از یک قرن قدمت در موزیم نگهداری می‌شوند.

از ۳۰۰ دکان به ۴۰ دکان
کار و کاسبی انتیک‌فروشان هرات، پیش از وخیم‌شدن وضعیت امنیتی افغانستان خوب بود؛ اما حالا مانند سابق نیست و کمتر گردشگری برای خریداری اجناس دکان‌های انتیک‌فروشی به هرات می‌آید.

محمد عوض که قسمت زیادی از عمرش را در کار انتیک‌فروشی سپری کرده، نبود بازار فروش اجناس انتیک از چهره‌اش نمایان است.

او این کسب را از پدرش به ارث گرفته‌است؛ اما به هیچ عنوان فرزندان‌اش دنباله‌رو این کسب کم‌درآمد نیستند.

او به خبرگزاری افق می‌گوید: «کار و بار ما خوب نیست و بسیاری از روزها حتی یک مشتری هم برای خریداری وسایل انتیک به دکان‌های ما نمی‌آید.»

با گذشت زمان از شمار دکان‌های انتیک‌فروشی کاسته شده‌است.

محمد عمر؛ رییس صنف انتیک‌فروشان هرات به خبرگزاری افق می‌گوید که شمار دکان‌های فروش اجناس انتیک از ۳۰۰ دکان به ۴۰ دکان کاهش یافته‌است.

او هشدار می‌دهد که اگر حکومت به حمایت از آن‌ها اقدام نکند، کشتی‌ کار و بارشان غرق خواهد شد.

blank

ناامنی و حضور کمرنگ گردشگران
با گسترش جغرافیای ناامنی در افغانستان، گردشگران کمی سینه سپر می‌کنند و افغانستان را به عنوان هدف گردشگری انتخاب می‌کنند. رشد کار و بار انتیک‌فروشان به حضور گردشگران ربط مستقیم دارد.

در شرایطی که گردشگر به کشور سفر نکند، مطمئناً به دشواری انتیک‌فروشان برای بقا در بازار ادامه خواهند داد.

رییس صنف انتیک‌فروشان هرات می‌گوید: «کار انتیک‌فروشان رکود کرده. هیچ کسی نمی‌آید وسایل انتیک بخرد. قدیم خوب بود که توریست‌ها می‌آمدند و از دکان‌های ما خرید می‌کردند؛ اما حالا از توریست هیچ خبری نیست. ما هم بیکار از صبح تا شام به دکان‌ها هستیم.»

کسادی بازار انتیک‌فروشان روز به روز زیادتر می‌شود و در مقطع کنونی هیچ چشم‌انداز روشنی برای تداوم کار این قشر در هرات وجود ندارد.

blank

حضور در نمایشگاه‌های خارجی
یکی از خواسته‌های اصلی انتیک‌فروشان هرات، شرکت در نمایشگاه‌های خارجی است، تا با نمایش اجناس انتیک‌شان، زمینه فروش‌ را فراهم سازند.

عبدالولی؛ از انتیک‌فروشان هرات در گفتگو با خبرگزاری افق، حکومت را به بی‌پروایی در راستای حمایت از آن‌ها متهم می‌کند.

او می‌گوید: «حکومت تا حالا که به ما هیچ کاری نکرده. حکومت می‌تواند که برای ما فرصت مساعد کند تا به نمایشگاه‌های خارجی برویم و آن‌جا اجناس انتیک خود را به نمایش بگذاریم و کار و بار ما خوب شود.»

مطالب مرتبط