کمیسیون حقوق بشر از وجود مشکلات متعدد در روند رای‌دهی خبر داد

کمیسیون مستقل حقوق بشر اعلام کرد که روند رای‌دهی انتخابات ریاست جمهوری از آغاز تا ساعات اخیر آن با مشکلات متعددی همراه بوده‌است.blank

این کمیسیون عصر امروز شنبه، ۶ میزان در اعلامیه‌ای یافته‌هایش از جریان روند انتخابات را منتشر کرده‌است. در این اعلامیه از رویدادهای امنیتی، تأخیر در آغاز رأی‌دهی، مشکلات تکنیکی، عدم ‌حضور کارمندان کمیسیون در زمان تعیین‌شده، تکمیل نبودن فهرست رأی‌دهنده‌گان، حضور کم مردم به‌ویژه زنان پای صندوق‌های رای و حضور کم‌رنگ افراد دارای معلولیت به عنوان مهم‌ترین مشکلات روز انتخابات یاد شده‌است.

در عین حال اعلامیه افزوده که در برخی از ولایت‌ها حضور شهروندان گسترده‌ بوده و نیز انتخابات در فضای مصون برگزار شده‌است.

کمیسیون حقوق بشر تهدیدهای امنیتی را مهم‌ترین چالش در برابر انتخابات امروز خوانده‌ و افزوده که ولایت‌های قندوز، ننگرهار، بدخشان، فاریاب، بغلان، بامیان، کابل، قندهار از جمله‌ ولایت‌هایی‌اند که شاهد انفجارها و رخدادهای امنیتی متعددی‌ بوده‌اند که در نتیجه آن به ۱۴ غیرنظامی از جمله دو کودک تلفات وارد شده است.

در این اعلامیه آمده که میان دو دسته‌ انتخاباتی در ولایت فاریاب نیز درگیری صورت گرفته و سبب شده که روند رأی‌دهی در لیسه پسرانه «تورپاختو» در محل رأی‌دهی زنان (شهر میمنه) متوقف شود.

کمیسیون حقوق بشر همچنین وجود مشکل در دستگاه‌های بیومتریک را از مشکلات دیگر در این پروسه عنوان کرده‌ و گفته است که در آغاز روز گزارش‌های متعددی از منابع نظارتی کمیسیون مستقل حقوق بشر رسیده‌ از جمله این که کارمندان کمیسیون مستقل انتخابات با دستگاه بیومتریک آشنایی ‌نداشته‌اند.

بر اساس یافته‌های کمیسیون حقوق بشر در برخی از ولایت‌ها مواد حساس و غیر حساس انتخاباتی دیر رسیده است. همچنین یکی از معضل‌های دیگر در بخش تکنیکی، ناکارآمد بودن دستگاه چاپ خوانده شده‌است.

بر بنیاد یافته‌های این کمیسیون در انتخابات امروز فهرست نام‌های مراجعه کنندگان با فهرست رأی‌دهنده‌گان و با حافظه دستگاه بیومتریک در بسیاری ولایت‌ها مطابقت نداشته‌است.

کمیسیون حقوق بشر این مسأله را یکی از «مشکلات عمده و عمومی» خوانده و گفته که این موضوع در برخی از ولایت‌ها موجب سرگردانی مردم و رفتن از ‌محلی به محل رأی‌دهی ‌دیگر شده‌است.

در اعلامیه این کمیسیون همچنین حضور کمرنگ مردم در مراکز رای‌دهی از دیگر مشکلات موجود در روند رای‌دهی امروز خوانده شده‌است و علت عمده آن تهدیدهای امنیتی گفته‌ شده‌است.

پروسه رای‌دهی از ساعت ۷ صبح امروز در برخی ولایت‌ها و در برخی دیگر از ولایت‌ها با تاخیر یک تا سه ساعته آغاز شد. زمان پایان یافتن این روند ساعت ۳ پس از چاشت اعلام شده بود اما کمیسیون انتخابات بعدتر اعلام کرد که این زمان را تمدید کرده و قرار است ساعت ۵ عصر رای‌گیری جریان داشته باشد.

مطالب مرتبط