دانشگاه‌های فرانسه برای غیر اروپایی‌ها رایگان می‌شود

ثبت‌ نام در دانشگاه‌های دولتی فرانسه برای دانشجویان غیراروپایی بار دیگر رایگان می‌شود.blank

به گزارش افق به نقل ا زیورو نیوز، دادگاه قانون اساسی فرانسه روز جمعه ۱۹ میزان تصمیم دولت برای افزایش سنگین هزینه ثبت نام دانشگاه‌ها برای دانشجویان غیر اروپایی را مغایر با قانون اساسی این کشور تشخیص داد.

دولت فرانسه در سال ۲۰۱۸ طرحی را در دستور کار قرار داد که بر مبنای آن دانشجویان غیر اروپایی می‌بایست برای ثبت نام در دوره‌های مختلف دانشگاهی پول بسیار بیشتری از دانشجویان فرانسوی‌ و اروپایی‌ پرداخت کنند.

تا پیش از اعلام این تصمیم، تحصیل در دانشگاه‌های دولتی فرانسه برای همگان تقریبا رایگان بود. دانشجویان خارجی مانند دانشجویان فرانسوی دوره ماستری سالانه تنها مبلغی حدود ۱۷۰ یورو برای ورود به دانشگاه می‌پرداختند. این مبلغ «هزینه ثبت نام» نام دارد و با هزینه که در کشورهای دیگر از دانشجو گرفته می‌شود متفاوت است. اما بر اساس تصمیم دولت فرانسه قرار بود از سال تحصیلی جاری هزینه ثبت نام سالانه در مقطع لیسانس برای دانشجویان تبعه کشورهای غیرعضو اتحادیه اروپا به ۲۷۷۰ یورو افزایش یابد.

هزینه ثبت نام برای دانشجویان در مقطع ماستری و دکترا نیز که پیشتر بین ۲۴۳ یورو تا ۳۸۰ یورو در سال بود، قرار بود برای دانشجویان خارجی به ۳۷۷۰ یورو در سال افزایش پیدا کند.

اکنون دادگاه قانون اساسی فرانسه ضمن ارائه تعبیر خود از قانون، تصمیم سال گذشته دولت را لغو کرده است. در بیانیه دادگاه قانون اساسی که روز جمعه منتشر شد، در توضیح این تصمیم آمده است: «دادگاه از اصل سیزدهم مقدمه قانون اساسی مصوب ۲۷ اکتبر ۱۹۴۶ چنین مستفاد می‌کند که رایگان بودن آموزش شامل تحصیلات عالی نیز می‌شود.»

در اصل سیزدهم مورد استناد دادگاه چنین آمده است که دولت فرانسه «موظف به آموزش رایگان کودکان و بزرگسالان» است. اما دولت امانوئل ماکرون با این توجیه که این اصل شامل تحصیلات عالی نمی‌شود، قصد داشت طرح خود را عملی کند. اختلاف برداشت از این قانون سبب شد تا از دادگاه قانون اساسی در این زمینه کسب تکلیف شود.

مطالب مرتبط