محققان بریتانیایی:

گاوها هم رفیق می‌خواهند

تحقیقات نشان می‌دهد گاوها در صورت جدایی از گاوی که اغلب در کنارشان است، استرس می‌گیرند و در واقع مثل انسان نیاز به یک دوست نزدیک دارند.blank

به نقل از پلنت‌بیس، با افزایش تقاضا برای لبنیات در سطح جهان، بسیاری از گاوها در گروه‌های بزرگ در مال داری در کنار هم نگه‌داری می‌شوند و چندان به نحوه برخورد با این حیوان فکر نمی‌شود.

محققان تاکنون بر رفتار پرخاشگرانه گاوها متمرکز بوده‌اند، اما به تازگی به احساسات و عواطف شبیه به انسان آنها پی برده‌اند و دریافته‌اند که آنها به گاوی که اغلب کنارشان است، وابسته می‌شوند و احساس رفاقت می‌کنند.

محققان دانشگاه نورثهمپتون(Northhampton) با هدایت «کریستا ماری مک‌لنان» با بررسی دو دامداری بزرگ که خانه چند هزار گاو است، اقدام به بررسی چگونگی برخورد گاوها با همتایان خود کردند.

محققان گله‌ای از ۴۰۰ گاو هلشتاین-فریزی را در یک خوابگاه گذاشتند و متوجه ایجاد پیوندهای اجتماعی بین گاوها به صورت فرد به فرد شدند.

آنها دریافتند که یک گاو حداقل ۲۵ درصد از وقت خود را با یک گاو خاص که وی را به عنوان رفیق برگزیده است، سپری می‌کند.

محققان دریافتند که قوی‌ترین ارتباط در گاوها و گله‌های جوان شکل می‌گیرد. گاوها بین سنین هفت تا یازده ماهگی مثبت‌ترین رفتارهای اجتماعی و قوی‌ترین روابط دوستانه را به نمایش گذاشتند و با بزرگتر شدن آنها، روابط بسیار ضعیف‌تر بود.

بررسی‌ها نشان داد گاوها هنگام جدا شدن از دوست خود دچار استرس می‌شوند.

دانشمندان برای سنجش میزان استحکام پیوند بین دو گاو که با هم دوست شده‌اند، یکی از گاوها را برای مدت زمان ۳۰ دقیقه از گله خارج کردند. هنگامی که این گاو از دوست خود جدا شد، ضربان قلب وی به طور چشمگیری کاهش یافت.

«مک‌لنان»در تحقیق خود نوشت: این نتایج حاکی از آن است که گاوها در گله نیاز به حمایت اجتماعی دارند و داشتن یک دوست صمیمی به کاهش استرس و فشار آنها کمک می‌کند. طی جدایی طولانی مدت به مدت دو هفته، تغییرات رفتاری و فیزیولوژیکی شدیدی در گاوها دیده شد و حتی تولید شیر آنها به میزان قابل توجهی کاهش یافت.

وی افزود: با افزایش سن آنها و تجربه چند بار گروه بندی مجدد، این احساس و ارتباط تقریبا از بین می‌رود و تمایل گاوها به داشتن ارتباط کم می‌شود.

مک‌لنان در پایان گفت: با گروه بندی مجدد، هیچ‌گونه تغییر دیگری در رفتار، زیست شناسی و تولید شیر آنها مشاهده نشد. این نشان می‌دهد که جدا کردن گاوها از دوست‌شان بیشتر از گروه بندی مجدد واکنش استرسی در آنها ایجاد می‌کند.

مطالب مرتبط