نگرانی رهبران تاجیکستان و ازبکستان از اوضاع افغانستان

رؤسای جمهوری کشورهای تاجیکستان و ازبکستان در نشستی مشترک نسبت به اوضاع افغانستان و تاثیر آن بر امنیت آسیای مرکزی ابراز نگرانی کردند.blank

امام‌علی رحمان؛ رییس جمهوری تاجیکستان در نشست کشورهای مشترک‌المنافع که روز جمعه، ۱۹ میزان در ترکمنستان برگزار شده‌بود، گفت که کشورهای مستقل مشترک‌المنافع باید به خطرات امنیتی داخلی در منطقه توجه کنند.

او افزوده‌است که تهدید ترویج ایدئولوژی افراط‌گرایانه و بازگشت اتباع کشورهای این منطقه که به تروریست تبدیل شده‌اند از مناطق جنگی در خاورمیانه باید مورد توجه قرار بگیرد.

رییس جمهوری تاجیکستان اوضاع افغانستان را نیز نگران‌کننده خواند و افزود که احتمال دارد این وضعیت بر امنیت آسیای مرکزی تاثیر بگذارد.

شوکت میرضیایف؛ رئیس جمهوری ازبکستان نیز در سخنانی تاکید کرد که تهدیدات علیه امنیت بین‌المللی به تهدیدی فرامرزی تبدیل شده‌است. وی گفت که بدون تبادل اطلاعات و حفظ تعاملات نزدیک امکان مبارزه مؤثر با تروریزم و افراط‌گرایی وجود ندارد.

میرضیایف افزود: «ما به‌طور خاص نسبت به تحولات در افغانستان نگرانی داریم؛ زیرا اوضاع افغانستان برای مناطق شمال این کشور حائز اهمیت است.»

سورونبای ژینبکوف؛ رییس جمهوری قرقیزستان نیز بر اهمیت همکاری‌های بیشتر کشورهای مستقل مشترک‌المنافع در حوزه امنیتی تاکید کرد.

اجلاس یک‌روزه سران کشورهای مستقل مشترک‌المنافع (CIS) روز جمعه در عشق‌آباد؛ پایتخت ترکمنستان برگزار شد و با صدور بیانیه‌ای درباره همکاری اقتصادی راهبردی به کار خود پایان داد.

این در حالی است که پیش از این روسیه نیز چندین‌بار نسبت به حضور داعش در شمال افغانستان و بدل‌شدن آن به تهدیدی علیه آسیای میانه ابراز نگرانی کرده‌است.

این کشور امریکا را مسؤول انتقال داعش به شمال افغانستان و جابه‌جاسازی جنگجویان این گروه در مرزهای کشورهای آسیای میانه می‌داند.

مطالب مرتبط