عبدالله: اشرف غنی «منافق» است

AFP Photo

عبدالله عبدالله؛ رییس اجرایی حکومت و از رقیبان انتخاباتی اشرف غنی می‌گوید که آقای غنی ثابت کرده که شخص نفاق‌افگنی است.

آقای عبدالله این سخنان را در مصاحبه‌ای با خبرگزاری فرانسه که امروز سه‌شنبه، ۱۴ عقرب منتشر شد، بیان کرده و افزوده که اشرف غنی در مدت ریاست جمهوری‌اش به هیچ وعده خود عمل نکرده‌است.

او افزوده که آقای غنی وعده داده بود فساد در افغانستان را ریشه‌کن می‌کند؛ اما به این وعده خود عمل نکرده‌است.

عبدالله عبدالله همچنین غنی را متهم کرده که به‌جای صلح برای ابقای خود در قدرت تلاش می‌کند.

این در حالی است که ریاست جمهوری هفته گذشته یک طرح هفت ماده‌ای را برای صلح ارایه کرد؛ طرحی که از نظر عبدالله «فهرست آرزوهاست تا طرح صلح».

در این طرح به مسایلی چون خروج نیروهای امریکایی از افغانستان، همکاری‌های پس از خروج این نیروها در مبارزه با هراس‌افگنی، آغاز گفتگوهای بین‌الافغانی، آتش‌بس و سایر موارد تاکید شده‌است.

عبدالله عبدالله در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه بار دیگر این طرح‌ها را غیر قابل تطبیق خوانده و گفته که هیچ‌کس این هفت مورد را به حیث یک برنامه مطرح نکرده بلکه «این طرح فهرستی از آرزوها است».

او افزوده‌است: «هیچ‌کس این طرح را جدی نمی‌گیرد، نه مردم افغانستان و نه هیچ‌کس دیگر.»

اظهارات پیشین عبدالله عبدالله در باره این طرح با واکنش تند ارگ ریاست جمهوری روبه‌رو شده بود. سخنگوی ریاست جمهوری این اظهارات را «داوری ضعیف سیاسی» آقای عبدالله خوانده بود.

او در مصاحبه امروزش همچنین به شکل‌گیری یک تیم مذاکره کننده فراگیر با شمولیت دولت افغانستان تاکید کرده‌است؛ موردی که حکومت در گذشته با انجام تلاش‌هایی موفق به این کار نشده‌است.

عبدالله عبدالله گفته‌است که هرگونه مذاکرات آینده در مورد صلح باید شامل مذاکره کنندگان از دولت افغانستان باشد؛ چه توسط او رهبری شود و چه از طرف غنی. او گفته‌است: «این تیم باید فراگیر باشد و دولت بخشی از آن باشد.»

«به نتیجه انتخابات احترام می‌گزارم»

عبدالله که پیش از این ادعای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری کرده بود به خبرگزاری فرانسه گفته‌است که اگر روند انتخابات شفاف باشد، به نتیجه آن احترام می‌گزارد.

او در عین حال با انتقاد از کمیسیون انتخابات گفته که این کمیسیون نتوانسته که آنچه در روند شمارش اتفاق می‌افتد را به مردم و نمایندگان دسته‌های انتخاباتی توضیح دهد. دسته انتخاباتی او نیز روز گذشته اعلام کرد که بیش از ۳۰۰ هزار رای تقلبی هنوز هم در سرور کمیسیون انتخابات موجود است و سرنوشت آن روشن نشده‌است.

رییس اجرایی نیز در این مصاحبه گفته که با آن‌که انتخابات ریاست جمهوری با استفاده از تجهیزات بیومتریک به‌هدف جلوگیری از تقلب، برگزار شد؛ اما رای‌های تقلبی در این انتخابات هم به‌کار گرفته شده‌است. به گفته او برخی عکس‌های ثبت شده توسط دستگاه‌های بیومتریک تکراری است و در برخی موارد شناسنامه‌های جعلی استفاده شده‌است.

عبدالله و غنی؛ در سال ۲۰۱۴ نیز دو رقیب انتخاباتی بودند؛ اما با به‌چالش روبه‌رو شدن انتخابات و نپذیرفتن نتیجه آن از سوی عبدالله، «حکومت وحدت ملی» با میانجی‌گری وزیر خارجه سابق امریکا تشکیل شد.

مطالب مرتبط