طالبان از توشیح قانون «جمع‌آوری گداها و جلوگیری از گدایی» خبر دادند

وزارت عدلیه طالبان اعلام کرد که هبت‌الله آخوندزاده؛ رهبر طالبان قانون جمع‌آوری گداها و جلوگیری از گدایی را توشیح کرده و این قانون در جریده رسمی این وزارت منتشر شده است.

وزارت عدلیه طالبان امروز شنبه، 29 ثور در خبرنامه‌ای گفته‌است که این قانون با یک مقدمه، سه فصل و ۲۷ ماده از سوی رهبر این گروه توشیح شده است.

در این قانون آمده که اشخاصی که صحت‌مند و یا کاسب باشند و خوراک یک روز را داشته باشند از عمل گدایی منع شده‌اند و نیز استفاده از کودکان و اشخاص دارای معلولیت به هدف گدایی ممنوع می‌باشد.

در این قانون گدایی به مثابه حرفه و گدایی تنظیم‌شده نیز ممنوع و برای ارتکاب آن حبس در نظر گرفته شده است.

در خبرنامه وزارت عدلیه طالبان آمده که کمیسیون جلوگیری از گدایی به ریاست معینیت مبارزه با مواد مخدر وزارت امور داخله طالبان و عضویت معینیت‌ها و ریاست‌های ۱۵ اداره دیگر این گروه ایجاد شده است.

این کمیسیون مکلف به جمع‌آوری گداها، تثبیت گداهای بی‌بضاعت، ارزیابی عوامل گدایی، جلب مساعدت‌های موسسه‌های داخلی و خارجی، اداره‌های خیریه و اشخاص، نظارت از محل‌های سکونت گداهای بی‌بضاعت و اجرای شماری از تدابیر دیگر است.

وزارت عدلیه طالبان فراهم کردن زمینه آموزش و پرورش گداهای زیر سن، رسیدگی به گداهای یتیم، بیوه و دارای معلولیت، تداوی مریضان صعب‌العلاج که سبب گدایی اقارب می‌شوند، تداوی گداهای معتاد، استخدام گداهایی که استعداد کار داشته باشند توسط شهرداری‌ها و جلب مساعدت‌ها را از دیگر نکات این قانون گفته است.

در این قانون آمده است: «جمع‌آوری گداها و جلوگیری از گدایی برای گداهایی که به هدف جلب ترحم از کودک، مجنون یا معلول استفاده کنند، برای تنظیم‌کنندگان چنین گداها و اشخاصی که بعد از دریافت مساعدت گدایی کنند، حبس در نظر گرفته شده است».

پیش از این رهبر طالبان بر جمع‌آوری گداها از سطح شهر کابل دستور داده بود و در دو سال گذشته نیروهای طالبان گداها را جمع‌آوری و آنان را بایمتریک می‌کردند.

این در حالی است که پس از حاکمیت طالبان در افغانستان،‌ دامنه فقر در این کشور در حال گسترش است و تلاش‌های طالبان برای مهار این پدیده نتیجه نداده است.

مطالب مرتبط