غرق‌شدن 10 روستا در غور؛ «مردم در حال نابود شدن قرار دارند»

منابع در ولایت غور از زیر آب شدن دست‌کم 10 روستای اطراف رودخانه مرغاب در این ولایت در نتیجه بندش مسیر این رودخانه خبر می‌دهند. همزمان طالبان گفته‌اند که راه‌های ارتباط با این روستاها قطع شده و مردم آن «در حال نابود شدن» قراردارند.

روزنامه «اطلاعات روز» از قول منابع محلی در ولایت غور گزارش داده که مسیر این رودخانه در 8 نقطه مسدود شده و سبب شده 10 روستای اطراف آن در آب غرق شود و مردم به کوه‌ها پناه ببرند.

این منابع گفته‌اند که باشندگان روستاهای «جنداک»، «اسپرف»، «دره تخت»، «اسفرمان» «جه»، «دره چاد»، «خلیرق» و «شورآبه» در پی آب گرفتگی روستاها به کوه‌های اطراف پناه‌برده‌اند و به مواد غذایی دسترسی ندارند.

باشندگان محل گفته‌اند که جریان آب قوی است و احتمال غرق شدن 20 روستای دیگر در این آب نیز وجود دارد. به گفته آن‌ها، در صورت آزاد شدن مسیر آب، روستاهای پایین دست این رودخانه در تهدید سیلاب قوی قرار می‌گیرند.

بر بنیاد گفته‌های آنان روستاهای ولسوالی چهارسده غور و بالامرغاب بادغیس در خطر جریان آب این رودخانه قرار دارند.

همزمان با این مقام‌های طالبان در ولسوالی مرغاب غور این موضوع را تایید کرده‌اند و مردم این روستاها را در یک قدمی فاجعه خوانده‌اند. معاون ولسوال مرغاب در یک نوار صوتی گفته‌است که مردم این ولسوالی در محاصره قرار گرفته‌اند.

او افزوده که راه‌ها و ارتباطات قطع شده و مردم در حال «نابودشدن» هستند و هشدار ک که اگر اقدام عاجل صورت نگیرد، فاجعه انسانی در مرغاب رخ خواهد داد.

این در حالی است که غور از روز گذشته به این سو شاهد سرازیر شدن سیلاب در ولسوالی‌های مختلف و مرکز این ولایت بوده است. در این سیلاب‌ها 50 نفر جان خود را از دست داده و 10 نفر دیگر زخمی شده‌اند.

مطالب مرتبط