تلاش دانشمندان برای ساخت باتری کوانتومی با چارج‌دهی مادام‌العمر

تیمی از دانشمندان دانشگاه‌های آلبرتا و تورنتو موفق به عرضه طرح‌های کلی باتری کوانتومی با قابلیت چارج‌دهی مادام‌العمر شدند.

blank

به بیان دقیق‌تر این باتری هنوز تولید نشده‌است؛ اما کشف سازوکار تولید آن احتمالا موجب پیدایش تحولی انقلابی در حوزه ابزارهای ذخیره‌سازی انرژی خواهد شد.

گابریل هانا؛ کیمیادان شاغل در دانشگاه آلبرتا طی بیانیه‌ای اعلام کرد: «باتری‌هایی نظیر نمونه‌های لیتیم یونی مورد استفاده در اسمارت‌فون‌ها که برای ما بیش‌تر شناخته‌شده هستند، بر اساس مبانی کلاسیک الکتروکیمیاوی فعالیت می‌کنند. این در حالی است که باتری‌های کوانتومی کاملا مبتنی بر اصول مکانیک کوانتومی هستند.»

مقاله توصیف‌کننده این مطالعه تحقیقاتی طی ماه جولای و در ژورنال Physical Chemistry C منتشر شد. باتری به کمک توان ایجادشده توسط «انرژی برانگیخته» فعالیت می‌کند. در این وضعیت، فوتون‌های نوری دارای چارج کافی توسط یک الکترون جذب می‌شوند.

محققان متوجه شدند که مدل باتری ارائه‌شده توسط آن‌ها احتمالا از استقامت بالایی در برابر کاهش میزان انرژی برخوردار است. این پدیده به لطف آماده‌سازی باتری در «وضعیت تاریک» امکان‌پذیر می‌شود. در چنین موقعیتی، مبادله انرژی از طریق جذب یا آزادکردن فوتون‌ها به محیط اطراف ممکن نخواهد بود.

چارج بزرگ
محققان ادعا می‌کنند که با تجزیه این شبکه کوانتومی «حالت تاریک»، باتری قادر به تخلیه و رهاسازی انرژی ذخیره‌شده درون خود خواهد بود؛ اما تیم مذکور هنوز به روش‌های قابل ‌قبول جهت انجام این فرایند دست پیدا نکرده‌است. همچنین محققان باید به روشی جهت دستیابی به مقیاس‌بندی فنی موارد کاربری دنیای واقعی دست یابند.
این مقاله برای نخستین‌بار توسط نشریه Futurism منتشر شد.

مطالب مرتبط