کمیسیون انتخابات: تحت فشار نیستیم

 

کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید که زیر فشار هیچ‌ فرد یا نهادی قرار ندارد و خارج از فشار به تعهدات خود عمل می‌کند.

حوا علم نورستانی؛ رییس کمیسیون مستقل انتخابات امروز پنجشنبه (۷ قوس) در یک نشست خبری گفت، کمسیون مستقل انتخابات به هیچ‌ فردی اجازه مداخله در امور انتخابات را نمی‌دهد و نامزدان انتخاباتی نباید توقع کار غیر قانونی را از این کمسیون داشته باشند.

پیش از این عبدالله عبدالله؛ رییس تیم انتخاباتی ثبات و همگرایی گفته بود که کار کمسیون مستقل انتخابات مشروعیت ندارد و این کمیسیون به دستور یک تیم انتخاباتی عمل می‌کند.

اما رییس کمیسیون مستقل انتخابات گفت، « ما زیر فشار هیچ کسی نیستیم، به تعهدات خود ایستاد استیم و به هیچ کسی هم اجازه نخواهیم داد که در امور این کمیسیون مداخله کند.»

خانم نورستانی افزود، هدف اصلی کمیسیون از تفتیش و بازشماری آرا،  ثابت کردن آرای معتبر از نا معتبر است و تصمیم کمیسیون در این زمینه، بر اساس قانون گرفته شده است.

رییس کمیسیون مستقل انتخابات در حالیکه تنها رای معتبر در نزد این کمسیون را آرای بیومتریک شده خواند،‌ اما افزود که ۱۳۷۶۳۰ رای که شماری از دسته‌های انتخاباتی آن را مشکوک می‌دانند، بیومتریک‌شده و معتبراند.

خانم نورستانی افزود که روند بازشماری آرا در ۲۶ ولایت تکمیل شده  که از این میان، نتایج بازشماری ۲۵ ولایت به کمسیون رسیده است.

از سویی هم، مولانا عبدالله، عضو کمیسیون مستقل انتخابات تاکید کرد که بر  اساس جزو ۱۸ ماده چهارم قانون انتخابات، تا زمانیکه روند بازشماری و تفتیش آرا در تمام ولایات تمام نشود، کمیسیون اجازه اعلام نتیجه ابتدایی انتخابات را ندارد.

این عضو کمیسیون مستقل انتخابات افزود، نیاز است ۲۵۰ فورمی که در روز انتخابات به ولایت قندهار فرستاده شده بود، به طور جدی بررسی شود.

رییس کمیسیون مستقل انتخابات همچنین گفت که کمیسیون آماده است برای رسیدگی به خواسته‌های قانونی نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری و پایان دادن به اعتراض‌ها در برابر روند بازشماری آرا در هفت ولایت شمالی کشور، با دسته‌های انتخاباتی گفتگو کند.

او همچنین از نامزدان خواست تا به قانون احترام گذاشته و بگذارند روند بازشماری و تفتیش آرا در هفت ولایت شمالی که اکنون متوقف است آغاز شود.

خانم نورستانی افزود، در صورت تداوم ممانعت از سوی هواداران برخی از نامزدان برای بازشماری در هفت ولایت شمال، کمسیون مستقل انتخابات مطابق قانون در این زمینه تصمیم می‌گیرد.

این در حالیست که برخی از نامزدان انتخاباتی گفته است که گفتگوی آن‌ها با کمیسیون مستقل انتخابات به جایی نرسیده و هشدار داده است که در صورت عدم ابطال آرای مشکوک، خارج از زمان و آرای فاقد معلومات بیومتریکی، اعتراضات گسترده‌ای را در نقاط مختلف کشور به راه می‌اندازند.

تیم انتخاباتی ثبات و همگرایی، روز سه‌شنبه (۵ قوس) سه روز به کمسیون مستقل انتخابات وقت داد تا آرای معتبر را از نا معتبر جدا سازد. این دسته انتخاباتی هشدار داد، اگر تا روز شنبه نهم قوس این کار صورت نگیرد، آنان فصل تازه از اعتراضات‌شان را در اکثر نقاط کشور آغاز خواهند کرد.

مطالب مرتبط