بانک مرکزی ده‌ها معامله مشکوک را با نهادهای امنیتی در جریان گذاشته است

مسؤولان بانک مرکزی اعلام کرده‌اند که بیش از ۴۰ معامله مشکوک بانکی را با نهادهای امنیتی و دادستانی کل در میان گذاشته‌اند.

blank

این مسؤولان گفته‌اند که بیشتر این معامله‌ها در بخش مواد مخدر، پول شویی و تمویل هراس افگنی انجام شده است.

مسؤولان بانک مرکزی کشور افزوده‌اند که پول‌های که از خرید و فروش مواد مخدر به‌دست می‌آیند به شماری از بانک‌های کشور واریز می‌شوند و پس از آن به گروه‌های هراس‌افگن فرستاده می‌شود.

نثار احمد یوسف زی؛ رییس اداره‌ی نظارت مالی بانک مرکزی گفت که  که بیش از چهل معامله‌ی مشکوک را به نهادهای امنیتی گزارش داده که بیش‌ترین این معامله‌ها در بخش مواد مخدر، پول شویی و تمویل هراس‌افگنی است و واحد استخبارات مالی این نهاد تنها در یک ماه گذشته هفت حساب بانکی را بسته کرده است.

رییس اداره‌ی نظارت امور مالی بانک مرکزی افزود که چنین معامله‌های مشکوک به وزارت امور داخله، ریاست عمومی امنیت ملی، مرکز مبارزه با فساد اداری و مرکز مبارزه با جرایم سنگین فساد اداری گزارش داده می‌شود.

بربنیاد آمار وزارت اقتصاد، تولید ناخالص داخلی افغانستان به شمول در آمدهایی که از تولید و قاچاق مواد مخدر به‌دست می‌آید به ۲۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دالر می‌رسد.

آمار‌های اداره‌ی احصاییه و معلومات نشان می‌دهد که در آمد سرانه‌ی افغانستان در سال، ۶۳۰ میلیارد دالر است و هفده میلیارد دالر دیگر از رهگذر کشت مواد مخدر به‌دست می‌آید.

 

مطالب مرتبط

یک نظر

  1. سلام به همه دست اندرکاران ویب سایت خبری افق!
    من یکی از خوانندگان سایت شما می باشم و همیشه مطالب دلچسپ و جدید را به دست نشر می سپارید اما در نوشتۀ :بانک مرکزی ده‌ها معامله مشکوک را با نهادهای امنیتی در جریان گذاشته است، به نظرم در قسمت پایانی مضمون اشتباه رخ داده باشد:آمار‌های اداره‌ی احصاییه و معلومات نشان می‌دهد که در آمد سرانه‌ی افغانستان در سال، ۶۳۰ میلیارد دالر است و هفده میلیارد دالر دیگر از رهگذر کشت مواد مخدر به‌دست می‌آید.
    آیا هر نفر در سال به این اندازه درآمد دارد؟ اگر وضاحت داده شود بهتر خواهد بود.
    تشکر از توجه تان
    نسیم خوگیانی