نشست قلب آسیا؛ اشرف غنی به ادامه مبارزه با تروریزم تاکید کرد

اشرف غنی؛ رییس حکومت وحدت ملی که در هشتمین نشست قلب آسیا در استانبول شرکت کرده، می‌گوید که مبارزه با تروریزم در افغانستان ادامه دارد و نیاز است این مبارزه سریع‌تر شود.

آقای غنی امروز دوشنبه، ۱۸ قوس در سخنرانی‌اش در این نشست جنگ افغانستان را نامشروع خواند و گفت که نیروهای افغان با شجاعت از ارزش‌های این کشور دفاع می‌کنند.

او افزود: «در سه ماه آینده پیشرفت زیاد در بخش امنیت خواهیم داشت و برای پایان دادن به جنگ افغانستان به یک تضمین نیاز است.»

رییس جمهوری گفت که پس از یازدهم سپتمبر یک اجماع بین‌المللی در مورد افغانستان و مبارزه با تروریزم به میان آمده‌است.

اشرف غنی همچنین تاکید کرد افغانستان باید به‌جای میدان تقابل، به میدان همکاری و وصل مبدل شود.

او در این سخنرانی خود به دستاوردهای افغانستان در عرصه‌های صلح و شفافیت نیز پرداخت و گفت که حکومت متعهد به شفافیت در تمام عرصه‌ها است.

اشرف غنی گفت که برای طالبان پیشنهاد گفتگوی بدون قید و شرط برای صلح را مطرح کرده‌است و طالبان نیز باید با حکومت وارد گفتگو شوند تا هردو طرف به یک توافق سیاسی برسند.

او در عین حال به مالکیت افغان‌ها در روند صلح تاکید کرد و گفت: «مالکیت افغان‌ها در پروسه صلح و گفتگو با طالبان مهم است و برای آغاز گفتگوها نیاز است آتش‌بس صورت گیرد.»

او موفق شدن افغانستان در روند صلح را وابسته به اجماع بین‌المللی درباره این روند خواند.

از طرفی هم، رجب طیب اردوغان؛ رییس جمهوری ترکیه در سخنرانی به موضوع افغانستان اشاره کرد و گفت: «افغانستان در یک نقطه حساس قرار داد و لازم است که جامعه جهانی به این کشور به همکاری‌های همه جانبه ادامه دهد.»

رجب طیب اردوغان گفت که همه مسوولیت دارند تا افغانستان را در رسیدن به صلح و ثبات کمک کنند و در این عرصه تعهد قوی داشته باشند.

هشتمین دور نشست قلب آسیا تحت عنوان «صلح، مشارکت و رفاه» امروز در شهر استانبول ترکیه برگزار شد.

در این نشست وزیران خارجه‌ و مقام‌های ارشد ۱۵ کشور عضو، ۱۶ کشور حامی و ۱۲ سازمان منطقه‌ای حضور داشتند.

تاکید به تامین صلح و همکاری‌های جهانی در راستای آن در این نشست در حالی صورت می‌گیرد که گروه طالبان در هفته جاری وارد دور جدیدی از مذاکرات با امریکا شده‌است.

این گروه اعلام کرده که ممکن است تا پایان سال ۲۰۱۹ میلادی توافق‌نامه‌ای را با امریکا امضا کند که بر بنیاد آن نیروهای خارجی از افغانستات خارج شوند و گفتگوهای بین‌الافغانی برای آینده سیاسی کشور آغاز شود.

مطالب مرتبط