دختران هرات؛ ربات‌ها و رویاها

تا قبل از درخشش دختران رباتیک افغان در رقابت‌های جهانی، کمتر کسی تصور می‌کرد که دختران هرات پیشگام ساخت ربات‌ در سطح افغانستان شوند؛ اما با گذشت زمان و دستاوردهای بین‌المللی آنان علاقمندی دختران به ساخت ربات‌ها بیشتر شده‌است.

blank

بیشتر دختران سازنده ربات‌ در هرات کمتر از ۱۸ سال دارند و به همین خاطر دورنمای ربات‌سازی در افغانستان روشن‌تر از همیشه است.

ربات فوتبالیست
ندا امیری دختری از نسل جدید دختران ربات‌ساز هرات است. او با همکاری دوستان‌اش ربات‌هایی برای بازی‌کردن فوتبال ساخته‌است.

ندا مدت کمی می‌شود که به ساخت ربات‌ روی آورده؛ اما رویای بلندپروازنه‌ای برای کسب موفقیت در بخش ساخت ربات‌ دارد.

او به خبرگزاری افق می‌گوید: «ما با ساخت ربات‌ها به مردم جهان نشان می‌دهیم که زنان افغان قدرتمند هستند و می‌توانند با مردم دیگر که ربات ساخته‌اند، رقابت کنند.»

ربات خنثی‌کننده ماین
این گروه از دختران، رباتی نیز برای خنثی‌سازی ماین ساخته‌اند.

در افغانستان آمار قربانیان ماین به دلیل چهار دهه جنگ زیاد است. این دختران با ساخت این ربات تلاش کرده‌اند که میزان مرگ ماین‌پاکان را کاهش دهند.

blank

نخستین دختران رباتیک
تیم اصلی دختران رباتیک افغان در رقابت‌های جهانی موفق به کسب افتخارات زیادی شده‌اند.
ربات «آسوا» آخرین ربات دست‌ساز این دختران است.

فاطمه قادریان؛ کاپیتان تیم دختران رباتیک افغان به خبرگزاری افق می‌گوید: «ربات آسوا پرهزینه‌ترین و سنگین‌ترین ربات ما است و این ربات را ما برای حمل و نقل وسایل سنگین کارخانه‌ها ساخته‌ایم و این ربات ما استقبال زیادی شد. جاستین ترودو؛ نخست‌وزیر کانادا نیز این ربات ما را دیده‌است.»

دختران ربات‌ساز افغان در گام نخست به‌نام «گروه رباتیک دختران افغان» مشهور بودند و سپس نام «رویاپردازان افغان» را برای خود انتخاب کردند.

تاکنون این دختران ربات‌هایی در بخش برداشت حاصلات زعفران، گندم و تصفیه آب و چندین ربات دیگر ساخته‌اند.

آمار نهادی موسوم به بنیاد شهروند دیجیتال که حمایت‌کننده دختران ربات‌ساز هرات است، نشان می‌دهد که هم‌اکنون ۱۴ هزار دانش‌آموز مکتب در بخش رباتیک و فناوری‌های نوین مصروف آموزش هستند.

این نهاد کارش را هفت سال پیش در هرات آغاز کرد.

رویا محبوب؛ مسؤول بنیاد شهروند دیجیتال در صحبت با خبرگزاری افق می‌گوید: «در فصل بهار نمایشگاه بزرگ ربات‌ها در کابل افتتاح می‌شود و در آن نمایشگاه ربات‌های جدید به نمایش گذاشته می‌شود.»

او می‌افزاید: «دختران افغان در بخش ساخت ربات‌ به پیشرفت‌های زیادی دست یافته‌اند و باید بیشتر در این بخش تلاش کنند. من هم تلاش می‌کنم که امکاناتی برای آموزش دختران مساعد بسازم.»

blank

تاکید بر حمایت از ربات‌سازان
دختران رباتیک هرات به حمایت سکتور خصوصی و حکومت نیازمند هستند، تا بتوانند که بیشتر رشد کنند.

ندا امیری؛ عضو تیم ربات‌سازی می‌گوید: «امیدوار هستم که هم حکومت و هم تجار به ما کمک کنند، تا ما بتوانیم وسایل زیادی داشته‌باشیم و ربات‌های پیشرفته بسازیم.»

در این میان، عبدالقیوم رحیمی؛ والی هرات در صحبت با خبرگزاری افق می‌گوید: «من فکر می‌کنم که هرات در سطح افغانستان نه؛ بلکه در سطح جهان مطرح است، دختران ما در مسابقات زیادی شرکت کرده‌اند و من تشکر می‌کنم از مؤسسات و نهادهایی که حمایت می‌کنند و باید بیشتر از این دختران حمایت بشوند.»

نخستین مکتب هوش مصنوعی
با این وجود، مسؤولان خانه رباتیک اطمینان می‌دهند که در آینده نزدیک، نخستین مکتب هوش مصنوعی به نام «رویاپردازان افغان» در کابل ایجاد خواهد شد، تا دختران رباتیک بیشتر رشد کنند.

مطالب مرتبط