شیوع کرونا؛ هزاران زندانی از زندان‌های افغانستان آزاد می‌شوند

به دنبال شیوع ویروس کرونا در کشور ریاست جمهوری دستور آزادی هزاران زندانی را به منظور جلوگیری از گسترش این ویروس در زندان‌ها و تامین سلامتی زندانیان داده‌است.blank

راشد طوطاخیل؛ رییس عمومی محابس و توقیف‌خانه‌ها امروز پنج‌شنبه، ۷ حمل در یک نشست خبری گفت که رهایی بخشی از این زندانیان در حیطۀ صلاحیت‌های رییس جمهور است که مرتکبین جرایم خفیف جنحه را در بر می‌گیرد و رهایی آن‌ها تهدیدی برای جامعه نیست.

او افزود که صلاحیت رهایی بخشی دیگر این زندانیان نیز مربوط به محاکم و اداره تنظیم امور زندان‌ها است.

آقای طوطاخیل گفت: «هدایت رییس جمهور این است که طی ده روز باید پروسه نهایی شود و به تمام ولایات هم‌زمان صلاحیت‌ها تفویض شده‌است. این فرمان به شیوه‌ای طراحی شده که اگر تطبیق شود، حدود ۹ تا ۱۰ هزار زندانی را ممکن رها بسازیم.»

بر بنیاد آماری که رییس محابس اعلام کرد، فرمان عفو رییس جمهور غنی در سراسر افغانستان، ۹۴ خانم، ۲ هزار و ۲۱۲ نفر دارای جرایم کمتر تا پنج سال یا کسانی که مدت حبس شان پنج سال باقی مانده، ۷۰ نفر محجوزین و ۴۷۸ زندانی صعب‌العلاج را در بر می‌گیرد.

در همین حال، فرید حمید؛ دادستان کل کشور در این نشست گفت که از لحاظ شیوع ویروس کرونا، محلات سلب آزادی بیشتر آسیب‌پذیر استند و سفارش‌های حکومت برای جلوگیری از این ویروس، در زندان‌ها نیز عملی می‌گردد.

به گفته او، بر اساس فرمان آقای غنی، بیشتر به زنان زندانی و اطفال که مراکز سلب آزادی استند، توجه شده تا مورد عفو قرار بگیرند و به خانواده‌های شان بپیوندند.

آقای حمیدی گفت: «افرادی که به امراض صعب‌العلاج دچار استند، یک کمیته صحی به اساس این فرمان در سراسر افغانستان به کار آغاز می‌کند تا بعد از تثبیت صعب‌العلاج بودن شان، از این فرمان مستفید شوند.»

او گفت که افرادی بالاتر از ۵۵ ساله، مرتکبین جرایم جنحه که سه تا پنج سال محکوم به زندان شده اند و کسانی که مدت حبس شان پنج سال باقی مانده نیز شامل این فرمان می‌شوند.

او در عین حال تاکید کرد که محکومین جرایم تروریستی و جرایم علیه امنیت داخلی و خارجی شامل این فرمان نمی‌شوند.

فیروزالدین فیروز؛ وزیر صحت عامه نیز گفت که این تصمیم بر اساس پیشنهاد این وزارت برای مصوونیت زندانیان از سوی کابینه تایید شده و رییس جمهور فرمانی را صادر کرده است.

به گفتۀ فیروز او، با توجه به تراکم زندانیان، نبود آفتاب، غذای ناکافی، مکان‌های غیرمعیاری، زندان‌ها مکان‌های معروض به انتشار ویروس کرونا در جامعه محسوب می‌شوند.

تا کنون ۸۰ واقعه مثبت ویروس کرونا در افغانستان ثبت شده و نیز چهار نظامی خارجی در کشور به این ویروس مبتلا اند. سه نفر بر اثر این ویروس فوت شده‌اند و دو نفر دیگر بهبود یافته‌اند.

مطالب مرتبط