پترائوس: توافق صلح قطر به نفع طالبان است

جنرال دیوید پترائوس؛ رییس پیشین سازمان اطلاعاتی امریکا (سیا) در مقاله‌ای در نشریه فارن افرز، توافق دولت امریکا با گروه طالبان را بیشتر به سود طالبان دانسته‌است. او در این مقاله که به صورت مشترک با وانس سرچک؛ تحلیلگر امریکایی نوشته و گفته‌است که این توافق یک «قمار» است که احتمال شکست آن بسیار بیشتر از پیروزی آن است.رویکرد محتاطانۀ ژنرال پترائوس به سپردن امنیت به نیروهای افغان در ...

به گزارش یورونیوز، پترائوس همچنین با اشاره به این‌که قرار بود ۱۰ مارچ گفتگوها میان دولت افغانستان و طالبان آغاز شود، افزوده: «برای نخستین‌بار از زمان حضور ما در این کشور، کابل دچار دولت ضعیفی شده‌است که حتی در درون این کشور هم به رسمیت شناخته نمی‌شود. اختلافات میان دو نامزد انتخابات و برگزاری دو مراسم تحلیف سبب شده تا تردیدها در خصوص کارآمدی دولت مرکزی در این کشور بیش از همیشه نمود یابد. در چنین شرایطی طبیعی است که گروهی مانند طالبان که منافع امریکا را در منطقه تهدید می‌کند می‌تواند دست برتر را در معادلات این کشور داشته‌باشد.»

این جنرال بازنشسته امریکایی همچنین با اشاره به اختلافات میان اشرف‌غنی و عبدالله عبدالله خطر فروپاشی از درون دولت افغانستان را جدی می‌داند و می‌افزاید: «مایک پمپئو برای اینکه بین دو رهبر افغان مصالحه‌ای صورت دهد راهی این کشور شد و در دیدارهایش با دوطرف تلاش کرد به یک روند مسالمت‌آمیز برای آینده قدرت در این کشور دست یابد؛ اما در نتیجه پمپئو با دست خالی به امریکا بازگشت و حالا به تهدید افغانستان متوسل شده و کابل را تهدید کرده در صورتی که یک روند سازش درون قدرت میان اشرف‌غنی و عبدالله حاصل نشود، واشنگتن کمک‌های ۱ میلیارد دالری خود را به این کشور لغو خواهد کرد.»

رئیس پیشین سازمان سیا همچنین استدلال می‌کند: «در حالی که دو سیاستمدار نمی‌توانند یکدیگر را بپذیرند و در چارچوب قانونی، در این کشور به یک مصالحه دست یابند، چطور می‌توان انتظار داشت که دولت افغانستان بتواند با طالبان به آشتی و صلح برسد؟»

آقای پترائوس در ادامه این مقاله مفصل می‌گوید: «تردیدهای بسیاری وجود دارد که طالبان از سر حسن نیت پای میز مذاکره حاضر شده‌باشند. محققان سازمان ملل در ماه جنوری اعلام کردند که روابط میان طالبان و القاعده همچنان بسیار گرم و نزدیک است. هیچ گزارشی مبنی بر این‌که طالبان با امضای این توافق تعهد داده باشند از همکاری‌های خود با القاعده دست بکشند یا دست‌کم آن‌ را کاهش دهند وجود ندارد.»

او همچنین با ابراز نگرانی از تخلفات طالبان در اجرای این توافق می‌نویسد: «با خروج نیروهای امریکایی از افغانستان شانس ما برای یافتن موارد نقض توافق از سوی طالبان کمتر می‌شود. ما حتی این امکان را نخواهیم داشت که بدانیم روابط میان طالبان و القاعده به چه سمتی حرکت می‌کند.»

این جنرال بازنشسته در پایان نتیجه می‌گیرد که توافق امریکا و طالبان انگیزه چندانی به طالبان برای همکاری با دولت افغانستان نمی‌دهد. چرا که از یک‌سو بحران در درون ساختار قدرت دولت افغانستان جدی است و از سوی دیگر هیچ اقدامی برای محدودکردن قدرت طالبان انجام نشده‌است. او افزوده که می‌توان پیش‌بینی کرد که طالبان یک‌بار دیگر قدرت را در افغانستان به دست بگیرند.

مطالب مرتبط