آزار جنسی زنان معلول؛ دیدبان حقوق بشر خواستار اصلاحات فوری شد

دیدبان جهانی حقوق بشر اعلام کرد که زنان و دختران معلول در افغانستان برای دسترسی به کمک‌های دولتی، مراقبت‌های صحی و در مکاتب و آموزشگاه‌ها با موانع، از جمله تبعیض و آزار و اذیت جنسی روبه‌رو هستند.

blank
عکس از آرشیف

این سازمان روز سه‌شنبه، ۹ ثور با انتشار یک گزارش ۳۱ صفحه‌ای زیر نام«معلولیت، ضعف نیست: تبعیض و موانع پیش روی زنان و دختران معلول در افغانستان» گفته‌است که این دختران با موانع زیادی روبه‌رو اند.

در این گزارش آمده‌است که بررسی‌های سازمان دیدبان حقوق بشر نشان می‌دهد که زنان و دختران معلول افغان که در جستجوی حمایت‌های دولتی یا شغل در ادارات دولتی بوده‌اند، در این اماکن، مورد آزار و اذیت جنسی قرار گرفته‌اند.

در گزارش سازمان دیدبان حقوق بشر، به جزئیات این موانع در زندگی روزانه زنان و دختران معلول افغان اشاره شده‌است.

در این گزارش از جمله به خودداری مکاتب از پذیرش دختران معلول به بهانه «عادی نبودن»، دور بودن مکاتب برای آن‌ها و دشواری مسیر مکتب، هزینه‌های مکاتب خصوصی ویژه معلولان، تمسخر آن‌ها در جامعه و مخالفت خانواده‌ها با ازدواج آن‌ها با پسران‌شان به بهانه ناتوانی در انجام امور خانه و زندگی اشاره شده‌است.

دیدبان حقوق بشر علاوه بر اشاره به مصادیق، درخواست اصلاح فوری سیاست‌ها و قوانینی که مانع دستیابی زنان و دختران معلول افغان به حقوق اولیه خود در حوزه صحی و آموزش و کار شده را نیز مطرح کرده است.

این سازمان حقوق بشری در عین حال از دولت افغانستان خواسته علاوه بر این، باید از حقوق همه افغان‌های معلول حمایت کند.

دهه‌ها جنگ و درگیری داخلی، نه تنها موجب کاهش شمار موسسات دولتی و شکست تلاش‌ها در شکل‌گیری نهادهای مدنی در افغانستان شده؛ بلکه بیش از یک میلیون شهروند معلول و با مشکلات حرکتی یا بینایی و شنوایی بر جا گذاشته‌است.

افغانستان یکی از کشورهای دارای بالاترین سرانه جمعیت معلول در جهان به شمار می‌رود. دست‌کم یک نفر از هر پنج افغان، دچار معلولیت ذهنی یا فزیکی جدی است.

مطالب مرتبط