خلیلزاد: غنی و عبدالله اشتباهات گذشته را تکرار نکنند

زلمی خلیلزاد؛ نماینده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان در پی توافق‌ اشرف‌غنی و عبدالله عبدالله برای تقسیم قدرت گفته‌است که هر دو رهبر نباید اشتباهاتی را که در زمان حکومت وحدت ملی وجود داشت، تکرار کنند. همزمان سخنگوی طالبان نیز گفته‌است چیزی که در کابل جریان دارد، تکرار تجارب ناکام قبلی است.خلیلزاد شب گذشته (یک‌شنبه، ۲۸ ثور) در صفحه توییترش نوشت: «پس از یک مدت طولانی، رئیس جمهور غنی و داکتر عبدالله بر حکومت همه‌شمولی توافق کرده‌اند که در آن داکتر عبدالله روند صلح را رهبری خواهد نمود… ما از این مصالحه استقبال می‌کنیم و برای حکومت جدید موفقیت آرزو می‌کنیم.»

او تاکید کرده‌است که عبدالله باید به سرعت و با فوریت کامل حرکت کند و در این امر از سوی حکومت فعلی مخلصانه حمایت شود و همچنین ایالات متحده آماده‌است تا از روند صلحی که جنگ را خاتمه دهد حمایت کند.

خلیلزاد نوشته‌است: «ایالات متحده آماده است تا در روند صلحی که جنگ را خاتمه دهد با حکومت جدید شریک باشد. این روند باید مبتنی بر عملی نمودن به وقت آن تعهداتی باشد که تا امروز صورت گرفته‌است. هردو رهبر نباید اشتباهاتی را که در زمان حکومت وحدت ملی وجود داشت، تکرار نمایند.»

تکرار تجارب ناکام قبلی
در ادامه واکنش‌ها به توافق‌ غنی و عبدالله، سخنگوی دفتر سیاسی گروه طالبان نیز گفته‌است‌ چیزی که در کابل جریان دارد، تکرار تجارب ناکام قبلی است.

سهیل شاهین؛ سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر در صفحه توییترش نگاشته‌است که حل معضل افغانستان در عملی‌شدن پیمان دوحه نهفته است.

او افزوده‌است که باید از ایجاد موانع اجتناب صورت گیرد و به گفته او تکمیل روند رهایی زندانیان و آغاز مذاکرات بین‌الافغانی می‌‌تواند منجر به پایان بحران شود.

اشرف‌غنی و عبدالله عبدالله روز یک‌شنبه توافقنامه‌ای را امضا کردند که بر اساس آن قدرت میان آنان تقسیم می‌شود. این توافقنامه ماه‌ها پس از اعلام نتایج جنجالی انتخابات ریاست جمهوری که منجر به تنش‌ها میان این دو نامزد پیشتاز شد، امضا شده‌است.

مطالب مرتبط