کمیسیون حقوق بشر: چند کودک ۱۲ ساله هم در مرز ایران غرق شده‌اند

کمیسیون حقوق بشر با نشر گزارشی در مورد غرق‌شدن کارجویان افغان در مرز میان ایران و افغانستان، گفته‌است که شماری از غرق‌شدگان، کودکان ۱۲ ساله بوده‌اند.blankاین نهاد امروز (پنج شبنه، ۸ جوزا) نتیجه بررسی‌اش در مورد غرق‌شدن پناهجویان افغان در مرز ایران را منتشر کرد. بر اساس یافته‌های کمیسیون حقوق بشر، از میان ۴۶ نفری که به رودخانه انداخته شده‌اند، تنها ۲۱ نفر نجات یافته‌اند.

کمیسیون حقوق بشر گفته‌است که سن قربانیان و نجات‌یافتگان این رویداد از ۱۲‌ ‌تا‌ ۴۰ ‌سال بوده و تمامی آن‌ها مرد بوده‌ و هیچ زنی بین آنان نبوده‌است. روشن نشده که دقیقا چند نفر از غرق‌شدگان، افراد زیر ۱۲ سال بوده‌اند.

این کمیسیون با استناد به گفته‌های مهاجرینی که از مرز افغانستان و ایران به گونه قاچاقی عبور می‌کردند، گفته‌است که مرزبانان ایرانی ابتدا نام و مشخصات هر‌یک از مهاجرین را ثبت کرده‌‌ و سپس آن‌ها را در ‌اتاقی زندانی کرده‌اند.

گفته شده که مرزبانان ایرانی، مهاجرین را پس از یک روز حبس، بیرون برده و افزون بر لت‌وکوب، مجبور به جمع‌آوری علف‌‌های اطراف پاسگاه کرده‌اند.

در گزارش کمیسیون حقوق بشر همچنین آمده‌است که مرزبانان ایرانی پس از انجام کار، پناهجویان را در کنار رودخانه ‌هریرود‌ پیاده کرده و دستور داده‌اند‌ از رود عبور کنند. وقتی پناهجویان در برابر این دستور، مقاومت کرده‌‌اند‌، نیروهای مرزی ایران آن‌ها را لت‌و‌کوب و تهدید کرده‌اند که «اگر برگردند، آنان را ‌با مرمی خواهند کشت».

این در حالی است که به تازگی هیاتی از سوی وزارت خارجه ایران برای بررسی رویداد غرق‌شدن مهاجران افغان به کابل سفر کرده‌است.

محسن بهاروند؛ معاون حقوقی وزارت خارجه ایران که هیات حقیقت‌یاب ایرانی را رهبری می‌کرد گفته‌است: «تحقیقات ما دال بر این است که به هیچ وجه، مرزبانان ایرانی دخالتی در این کار نداشته‌اند.»

او افزوده‌است که در پیوند با رویداد مرزی و غرق‌شدن مهاجران افغان در رودخانه هریرود، «ایران با جانب افغانستان تفاهم کامل دارد و به گفته وی اختلاف نظری که رسانه‌های معاند بیان می‌کنند حقیقت ندارد».

پیش از این، وزارت خارجه نیز اعلام کرده‌بود که ایران اسناد و مدارک موجود درباره دخالت مرزبانانش در غرق‌کردن ده‌ها پناهجوی افغان را رد کرده و این مساله اکنون باید از مجاری دیپلماتیک حل و فصل شود.

مطالب مرتبط