فرمانده سنتکام: ادعای تبانی روسیه و طالبان علیه نیروهای امریکایی، قابل اثبات نیست

در ادامه واکنش‌ها به ادعای روزنامه نیویارک‌تایمز درباره تبانی روسیه با طالبان در کشتن نیروهای امریکایی در افغانستان، فرانک مک‌کنزی؛ فرمانده سنتکام در این باره ابراز نگرانی کرد؛ اما گفت که مستندات این گزارش، قوی و قابل اثبات نیست.blankفرمانده سنتکام یا ستاد فرماندهی مرکزی ارتش امریکا بامداد امروز (چهارشنبه، ۱۸ سرطان) به خبرنگاران گفته‌است که اطلاعات ارائه‌شده در گزارش نیویارک‌تایمز، به قدری محکم و قوی نبود که در دادگاه ارائه شود.

به گزارش سی‌ان‌ان، مک‌کنزی طی نشست خبری حین پرواز به منطقه غرب آسیا، توضیح داد: «این اطلاعات برای من اثبات نشد. البته به قدری اثبات شد که نگرانم کند؛ اما برای ارائه در دادگاه، کافی نبود.»

سی‌ان‌ان همچنین نوشته که این اولین باری بود که یک مقام پنتاگون رسماً به سوالاتی درباره مسائل اطلاعاتی امریکا با ارزیابی دخالت‌های روسیه پاسخ می‌داد.

او در ادامه اظهار داشته‌است: «من فرماندهی میدانی هستم و این [گزارش] برایم بسیار نگران‌کننده است. فقط پیوند عِلّی در اینجا ندیدم. ما اقدامات جدی محافظتی را در همه حال در افغانستان انجام می‌دهیم.»

این نظامی ارشد امریکایی اما تصریح کرد که مطمئن نیست برنامه مشوق مالی روس‌ها، باعث کشته‌شدن نظامیان امریکایی در افغانستان بوده‌است.

روزنامه نیویارک‌تایمز ادعا کرده‌بود که افسران یکی از ادارات ستاد ارتش روسیه، به طالبان در گذشته وعده داده‌بود که در برابر هر نظامی امریکایی که در افغانستان بکشند، به آنان پاداش نقدی داده خواهد شد.

گزارش شده‌بود که این اطلاعات با دونالد ترامپ؛ رییس‌ جمهوری امریکا نیز شریک شده‌؛ اما ترامپ این گزارش را جعلی خوانده و می‌گوید از آن خبر نداشته‌است‌‌.

روسیه هم این ادعا را رد کرده و طالبان هم این گزارش‌ را نادرست خوانده‌است.

در این راستا به تازگی ضمیر کابلوف؛ فرستاده ویژه روسیه در امور افغانستان، به آژانس خبری ایترتاس گفته‌است که شماری از اعضای سازمان استخباراتی امریکا (سیا) که روسیه را متهم به توطئه با گروه طالبان می‌سازند، به قاچاق مواد مخدر از افغانستان اشتغال دارند.

او گفته‌است که هواپیماهای امریکایی از فرودگاه‌های قندهار و بگرام به هر مقصدی از جمله آلمان تا رومانیا بدون نظارت پرواز می‌کنند.

مطالب مرتبط