اتمر خواستار تضمین توافق صلح با طالبان از سوی جامعه جهانی شد

محمدحنیف اتمر؛ سرپرست وزارت خارجه می‌گوید، توافق احتمالی صلح میان حکومت و طالبان باید از سوی جامعه جهانی تضمین شود.blankاتمر در مصاحبه‌ای با مرکز مطالعات «هویر» دانشگاه استنفورد امریکا در مورد مذاکرات بین‌الافغانی گفته‌است که آتش‌بس بشردوستانه، پلان‌های مشترک آینده، قانون اساسی، چگونگی تنفیذ توافق‌نامه صلح و مسایل دیگر در مرحله اول مذاکرات بحث خواهد شد.

وی تاکید کرده‌است که جمهوریت، حفاظت از حقوق بشر و نهادهای تاسیس‌شده در هرگونه توافق با طالبان خطوط سرخ اند و جهانیان باید تنفیذ توافق را ضمانت کنند.

اتمر افزوده‌است: «دست‌یافتن به توافق صلح با طالبان، توافقی‌که باید جامعۀ جهانی آن‌ را حمایت، تائید و ضمانت کند، معلوم نیست که چگونه، ولی ما باید شورای امنیت ملل متحد و دوستان بین‌المللی خود را در این مسئله دخیل کنیم، این چیزی است که در مورد صلح ما آن‌ را در نظر داریم.»

هنوز مذاکرات میان طالبان و حکومت آغاز نشده و زمان آغاز آن نیز روشن نیست، اگرچه طبق توافق‌نامه امریکا و طالبان باید مذاکرات داخلی صلح اکنون جریان می‌داشت.

خروج نیروهای خارجی، مشروط باشد
سرپرست وزارت خارجه در ادامه تاکید کرده‌است که خروج نیروهای امریکایی از افغانستان باید مشروط باشد.

وی گفته‌است: « بسیار مهم است که نیروهای بین‌المللی با در نظرداشت شرایط خارج شوند، باید اطمینان حاصل شود که همۀ جنگجویان خارجی از افغانستان خارج می‌شوند، هدف من این است که دور کردن جنگجویان خارجی باید یک پیش‌شرط برای خارج‌شدن سربازان خارجی باشد، چون ما صرف با طالبان صلح نمی‌کنیم، گروهای دهشت‌افگن بین‌المللی و پاکستانی باید از افغانستان خارج شوند و این امر باید در گفتگوها منعکس شود.»

در حال حاضر روند خروج تدریجی نیروهای خارجی از افغانستان ادامه دارد. به گفته مقام‌های امریکایی، شمار نیروهای این کشور در افغانستان به ۴ هزار نفر خواهد رسید.

مطالب مرتبط