عفو بین‌الملل: قربانیان جنگ و زنان در مذاکرات صلح حضور معنادار داشته باشند

سازمان عفو بین‌الملل از طرف‌های مذاکره‌کننده در روند صلح افغانستان خواسته‌است که به حضور زنان و قربانیان جنگ در این مذاکرات توجه کنند و صدای شان شنیده شود.blank

این نهاد امروز چهارشنبه، ۱۹سنبله در اعلامیه‌ای گفته‌است که افغان‌های قربانی جنگ باید در جریان گفتگوهای صلح بین دولت افغانستان و طالبان نماینده داشته باشند و به خواسته‌های آنان برای عدالت توجه شود.

در اعلامیه از طرف‌های مذاکره کننده و میزبانان مذاکرات صلح خواسته شده تا قربانیان جنگ و زنان، حضور معنادار در مذاکرات داشته باشند و به حقوق شان در هر نوع معامله‌ای ارج گذاشته شود.

در اعلامیه به نقل از دیوید گریفیتس؛ مسوول دفتر رییس سازمان عفو بین الملل آمده‌است: «هیچ کسی بیش از افغان‌های عادی که مدت زیادی به خاطر درگیری رنج برده اند، صلح نمی خواهد. طرف‌ها باید به اجرای عدالت برای قربانیان و پاسخگویی در مورد نقض جدی حقوق بشر متعهد شوند.»

او تاکید کرده که مشارکت قربانیان در این گفتگوها یک تضمین حیاتی برای اطمینان از این است که صدای آنان نادیده گرفته نمی شود.

در اعلامیه این سازمان حقوق بشری همچنین آمده‌است که صلح نمی‌تواند صرف به معنای توقف خصومت‌ها باشد؛ چون برای الیتام زخم‌های مردم افغانستان، قربانیان باید به عدالت دسترسی داشته باشند، و مرتکبان جنایات آن نیز پاسخگو باشند.

سازمان عفو بین‌الملل تاکید کرده که عدم رسیدگی به موارد جدی نقض حقوق بشر از سوی همه طرف‌های درگیر نه تنها به قربانیان خیانت است؛ بلکه درگیری های بعدی را نیز تهدید می کند.

این سازمان همچنین از تیم‌های مذاکره کننده و طرف های درگیر به ویژه دولت افغانستان خواسته‌است تا اطمینان حاصل کنند که پیشرفت های حاصل شده در زمینه حقوق بشر طی دو دهه گذشته به عقب باز نگردد و حقوق بشری همه افغان‌ها، به ویژه زنان، در متن هر توافق نهایی قرار گیرد.

در اعلامیه آمده که تمام تلاش‌ها در زمینه حقوق زنان باید به منظور تحکیم و تقویت بیشتر توانایی زنان در استفاده کامل از حقوق اساسی شان باشد.

مطالب مرتبط