طالبان خواهان پنج وزارت «کلیدی» و ادغام جنگجویان‌ خود در ارتش هستند

اعضای طالبان گفته‌اند که حداقل باید پنج وزارت «کلیدی» به این گروه داده شود و جنگجویان طالب نیز به ارتش مدغم شوند. سخنگوی ریاست ‌جمهوری به این اظهارت واکنش نشان داده و گفته‌است که سخنان مداوم طالبان در مورد تصدی ارتش «توهم» و برخلاف روحیه روند صلح است.blankبرخی از اعضای دفتر سیاسی طالبان در دوحه در گفتگو با شبکه خبری سی‌بی‌اس امریکا نظام کنونی افغانستان را «فاسد» خوانده و گفته‌اند که این گروه خواستار سهم قابل ‌ملاحظه در حکومت آینده هستند.

یک عضو برجسته طالبان که نامی از او گرفته نشده به این شبکه گفته‌است که حداقل باید پنج وزارت «کلیدی» به این گروه داده شود و جنگجویان طالب نیز به ارتش در زیر چتر «یک نظام اسلامی» مدغم شوند.

اعضای دفتر سیاسی طالبان همچنین گفته‌اند که با حضور زنان در کابینه مخالفت ندارند و به حقوق اقلیت‌ها نیز پایبند می‌مانند؛ اما با حضور زنان در کرسی نخست‌وزیری یا استره محکمه مخالف ‌اند.

صدیق صدیقی؛ سخنگوی ریاست‌ جمهوری به این اظهارات طالبان واکنش نشان داده‌است.

او صحبت طالبان پیرامون ارتش را خلاف روحیه صلح و یک توهم خوانده‌است.

صدیقی امروز (چهارشنبه، ۲۶ سنبله) در یک پیام توییتری با بازنشر گزارش سی‌بی‌اس نوشت: «کاملاً ناراحت‌کننده و ناامیدکننده برای مردم افغانستان و جامعه جهانی که به دنبال خاتمه صلح‌آمیز برای خشونت طالبان هستند.»

صدیقی نوشته که «سخنان مداوم طالبان در مورد تصدی ارتش، توهم و برخلاف روحیه روند صلح فعلی است».

پیش از این نیز شیرمحمد عباس استانکزی؛ عضو هیات طالبان گفته‌بود که نهادهای امنیتی افغانستان به ویژه ارتش که مورد حمایت خارجی هستند، باید منحل شوند. این اظهارات واکنش‌های گسترده‌ای را در پی داشت و به دنبال آن، آقای استانکزی گفت که از سخنانش، برداشت اشتباه شده؛ زیرا به تعبیر او، حکومت بدون اردو، کامل نیست.

مذاکرات صلح میان هیات دولت و طالبان در قطر جریان دارد.

نخستین نشست عمومی میان دو تیم مذاکره‌کننده به هدف نهایی‌سازی طرزالعمل مذاکرات بین‌الافغانی دیروز در قطر برگزار شد.

گفته شده که در این نشست اکثر موارد طرزالعمل نشست مذاکراتی نهایی شده و تنها موارد کمی از آن باقی‌ مانده‌است.

مطالب مرتبط