جنگ هلمند؛ کشته‌شدن ۳۰۰ جنگجوی طالبان و ۳۰ نیروی دولتی

مقام‌های محلی ولایت هلمند می‌گویند که در درگیری‌های اخیر در این ولایت تاکنون، بیش از ۳۰۰ جنگجوی طالبان و ۳۰ نیروی امنیتی کشته شده‌اند. همزمان سخنگوی والی هلمند در گفتگو با خبرگزاری افق از ادامه‌یافتن درگیری خبر می‌دهد و می‌گوید، نیروهای امنیتی تاکنون چندین پاسگاه‌ را در ولسوالی‌های نادعلی و ناوه از طالبان پس گرفته‌اند.blankعمر زواک، سخنگوی والی هملمند، امروز (شنبه، ۲۶ میزان) گفت که عملیات نیروهای امنیتی به ساحه باباجی مرکز هلمند و همچنین چاه انجیر ولسوالی ناد علی در حال پیش‌روی است.

او افزود که در چاه انجیر، چندین پاسگاه امنیتی دوباره ایجاد شده‌است.

زواک علاوه کرد که پاسگاه‌هایی که در مسیر شاهراه ۶‌۰۱، نیروهای امنیتی از آن‌ها عقب‌نشینی کرده بودند، دوباره به تصرف این نیروها درآمده‌است.

سخنگوی والی هلمند افزود که نیروهای امنیتی در ولسوالی ناوه نیز پیش‌روی داشته و چندین پاسگاه را دوباره پس گرفته‌اند.

زواک تاکید کرد که نیروهای امنیتی به عملیات‌شان ادامه می‌دهند؛ اما تخریب پلچک‌ها و کارگذاری ماین در راه‌های موصلاتی این عملیات را دشوار کرده‌است.

سخنگوی والی هلمند در مورد تلفات چیزی نگفت؛ اما خود والی هملند می‌گوید، براساس اطلاعات ابتدایی، بیش از ۳۰۰ جنگجوی طالبان و ۳۰ نیروی دولتی در نبردهای اخیر کشته شده‌اند.‌
محمد یاسین خان در مورد تلفات غیر نظامیان چیزی نگفته‌است.

والی هلمند نیز گفته‌است که طالبان بسیاری از بخش‌های شهر لشکرگاه و برخی ولسوالی‌های این ولایت را ماین‌کارگذاری کرده و ممکن است ماین‌های کارگذاری‌شده به غیر نظامیان تلفات وارد کرده‌باشد.

در همین حال، نهادهای حقوق بشری با آن‌که تاکنون از تلفات غیر نظامیان در جنگ هلمند آماری ارائه نشده، وضعیت غیر نظامیان در مناطق جنگی را نگران‌کننده خوانده‌اند.

نمایندگی سازمان ملل در افغانستان می‌گوید، بر اثر ناامنی‌های اخیر هلمند، بیش از ۳۵ هزار نفر آواره شده‌اند.

سازمان عفو بین‌الملل هم با ابراز نگرانی از وضعیت آوارگان، خواستار خروج مصون مردم از مناطق درگیری شده‌است.

از یک هفته به این‌سو، بخش‌هایی از هلمند گواه درگیری میان نیروهای امنیتی و طالبان بوده‌است. این درگیری به مرکز این ولایت نیز کشانده شده‌است.

مقام‌‌های حکومتی می‌گویند، طالبان قصد سقوط هلمند را داشتند؛ اما ناکام ماندند.

مطالب مرتبط