پوتین: با خروج نیروهای امریکایی از افغانستان مخالف هستم

ولادیمیر پوتین؛ رییس جمهوری روسیه اعلام کرد که با خروج نیروهای امریکایی از افغانستان مخالف است و بهتر است این نیروها در افغانستان باقی بمانند.blankآقای پوتین امروز یکشنبه، ۴ عقرب در گفتگوی تلویزیونی با شبکه ۱ روسیه گفت که حضور نیروهای امریکایی در افغانستان برای امنیت افغانستان مفید است.

او افزود: «ما از ابتدا هم از حضور نیروهای امریکایی در افغانستان حمایت کردیم و قبلا هم به قطعنامه مربوطه در شورای امنیت سازمان ملل رای مثبت دادیم. من هنوز هم معتقدم که حضور امریکا در افغانستان مغایر با منافع ما نیست.»

رییس جمهور روسیه گفت که وقتی در ابتدا اعلام شد که نیروهای امریکایی در حال آماده‌سازی برای خروج نیروهای نظامی خود از افغانستان هستند، موضع رسمی روسیه این بوده که از این اتفاق استقبال کند و آن‌را «نوعی گام مثبت در جهت صلح در افغانستان ارزیابی کند».

او در عین حال گفت: «اما من شخصا فکر می‌کنم این خروج، خطرات زیادی را برای امنیت افغانستان در پی خواهد داشت.»

ولادیمیر پوتین در ادامه گفتگو تصریح کرد: «در درجه نخست ما باید هزینه‌های بیشتری را برای حفظ ثبات پرداخت کنیم. دوم ابن که هرچند حضور نیروهای نظامی امریکا در افغانستان به ثبات در این کشور کمک می‌کند و برعکس خروج آن‌ها می‌تواند خطرات و بی‌ثباتی‌هایی ایجاد کند.»

او افزود که در نتیجه این موارد، روسیه مخالف حضور نظامی امریکا در افغانستان نیست و حضور این نیروهای با منافع ملی روسیه نیز در تقابل قرار ندارد

رییس جمهوری روسیه همچنین به همکاری‌های استخباراتی کشورش با نیروهای امریکایی در افغانستان اشاره کرد و افزود: «ما تلاش‌های امریکا و اقدامات ضد تروریستی این کشور در افغانستان را مد نظر داریم. آنها بارها اطلاعاتی به ما دادند و من شخصا از دونالد ترامپ؛ رییس جمهوری امریکا از این بابت تشکر می‌کنم.»

او ادامه داد که روسیه بارها توانسته تروریست‌ها را در روسیه بر اساس اطلاعاتی که از نیروهای امریکایی دریافت کرده، دستگیر کند و در مقابل آن‌ها نیز این تبادل اطلاعات را با نیروهای امریکایی داشته‌اند.

این اظهارات آقای پوتین در خصوص حضور نظامی امریکا در افغانستان در حالی بیان می‌شود که بر بنیاد توافق امریکا و طالبان، قرار است این نیروها افغانستان را ترک کنند.

دونالد ترامپ؛ رییس جمهوری امریکا بارها اعلام کرده که به زودی همه این نیروها را به خانه بر می‌گرداند. او چند روز پیش در یک توییت گفت که تا سال نو میلادی همه این نیروها در امریکا خواهند بود. مقام‌های امریکایی سپس اعلام کردند که برنامه خروج کامل از افغانستان را ندارند.

از طرفی هم، در یک گزارش نیویارک تایمز ادعا شده که روسیه برای کشتن نیروهای امریکایی در افغانستان به گروه طالبان پول پرداخت کرده‌است. مقام‌های روسیه این ادعا را رد کرده‌اند و مقام‌های امریکایی گفته‌اند که این موضوع تحت بررسی آن‌ها است.

مطالب مرتبط