سالگرد ترور «کاکا مراد»؛ اشرف غنی: رویای ناکامورا تحقق خواهد یافت

رییس جمهوری به مناسبت سالگرد ترور ناکامورا گفت که حکومت برای تکمیل‌کردن پروژهای ناتمام و تحقق رویای وی تلاش خواهد کرد. تتسو ناکامورا؛ رییس مؤسسه‌ خیریه‌ «خدمات پزشکی صلح جاپان»، همراه با پنج همکار افغانش یک سال پیش در یک حمله‌ مسلحانه در شهر جلال‌آباد، مرکز ننگرهار کشته شدند.blankداکتر ناکامورا در سال ۱۹۸۰ و در حدود سه دهه قبل به افغانستان آمده بود. اشرف غنی به پاس خدماتش تابعیت افتخاری افغانستان را به وی اهدا کرده بود.

او که بخش عمده زندگی و حرفه خود را وقف بهبود زندگی افغان‌ها کرده بود زمانی مورد حمله افراد مسلح قرار گرفت که برای نظارت از یک پروژه به جلال‌آباد رفته بودند. او در میان روستاییان به «کاکا مراد» معروف بود.

کار اصلی کاکا مراد رشد کشاورزی و مدیریت آب بود که از این طریق در سه ولسوالی ننگرهار هزاران نفر را به کار مشغول کرد و صدها جریب زمین را آبیاری کرد.

ناکامورا به مردم می‌آموخت که چگونه با امکانات محدود و مصرف کم، آب دریا را از زمین‌هایی با عمق زیاد به زمین‌های خشکی که در ارتفاعات بلند موقعیت دارند برسانند. او در یک قسمتی از این محل بر فراز یک کوه دستگاه‌های را نصب کرده بود که آب را از پایین کوه با فشار زیاد به محلاتی پمپ می‌کرد که اصلا قابل آبیاری نبودند. زمین‌های زراعتی به مساحت هشتاد جریب که صدها خانواده حالا از ان نان می‌خورند. چرخ این دستگاه‌ها روبروی جاده عمومی موقعیت دارد که توجه هر عابری را به خود جلب می‌کند.

این داکتر و امدادگر جاپانی که ۳۰ سال به افغان‌ها خدمت کرد سال در چنین روزی در یک حمله مسلحانه کشته شد.

اشرف غنی به مناسبت این روز در پیامی گفت که با تاسف فراوان که تروریستان، یک شخصیت نیکوکار مانند داکتر ناکامورا را از ما گرفت، اما میراث روشنی را که از خود بجا گذاشت و روحیه عالی اش بخاطر انجام کارها، در قلب هر افغان و نسل های آینده، جاویدان خواهد ماند.

رییس جمهوری افزود که حکومت افغانستان در راستای تکمیل نمودن پروژه های ناتمام داکتر ناکامورا، از جمله در زمینه های احیای جنگلات، توسعۀ زراعت و مدیریت آب در ولایات لوی پکتیا و کابل تلاش خواهد کرد، تا رویاهای وی برای یک افغانستان سرسبز و شاداب، تحقق یابد.

غنی می‌گوید دانش ناکامورا در زمینه جنگل داری بی نظیر بود و او در این زمینه یک میراث گرانبها را بجا گذاشت که باید تعقیب گردد.

اشرف غنی در پیام خود گفت: «بحیث رئیس جمهور من این افتخار را داشتم که دو روز را با داکتر ناکامورا بگذرانم و در مورد پروژه هایش صحبت تفصیلی داشته باشم. برای موصوف به پاس خدمات اش، تابعیت افتخاری افغانستان و مدال عالی دولتی را تفویض کردم.»

مطالب مرتبط