انفجارهای همزمان در کابل و چند ولایت دیگر؛ غنی بار دیگر خواستار آتش‌بس شد

رییس جمهوری، انفجار کابل و رویدادهای امنیتی ولایت را محکوم کرد و از طالبان خواست که از جنگ نامشروع شان بر ضد مردم افغانستان و آسیب‌رساندن به تاسیسات عام‌المنفعه دست بردارند. امروز در کنار کابل، ولایت‌های هلمند، ننگرهار و بدخشان نیز گواه چندین انفجار بود. تنها در کابل ۹ نفر کشته و ۲۰ نفر دیگر به شمول خان‌محمد وردک؛ عضو مجلس نمایندگان زخمی شده‌اند.ارگ ریاست جمهوری در بیانیه‌ای نوشت که اشرف‌غنی ضمن محکومیت شدید حملات تروریستی و انفجارهای اخیر، از طالبان خواسته که از جنگ نامشروع‌شان بر ضد مردم افغانستان و آسیب‌رساندن به تاسیسات عام‌المنفعه دست بردارند و خواست مردم، حکومت و جامعه بین‌المللی را برای آتش‌بس دایمی و صلح پایدار بپذیرند.

رییس جمهوری گفته است که «حملات تروریستی به اهداف و تاسیسات ملکی، روند جاری صلح، فرصت‎ها و امید مردم را آسیب می‌رساند».

اشرف‌غنی همچنین با قربانیان امروز کابل همدردی کرده و به نهادهای مربوطه به‌خاطر رسیدگی به خانواده‌های قربانیان و شناسایی عاملان رویداد، دستورات لازم را صادر کرد.

صبح امروز در مربوطات حوزه پنجم امنیتی شهر کابل، کاروان موترهای خان‌‌محمد وردک؛ عضو مجلس نمایندگان هدف انفجار قرار گرفت.

مسعود اندرابی؛ وزیر امور داخله در جریان بازدید از محل رویداد گفت که این انفجار ناشی از موتر بمب‌گذاری‌شده بوده‌است.

به گفته او، در این رویداد تاکنون ۹ تن جان باخته و ۲۰ نفر دیگر زخم برداشته‌اند.

مسئولیت انفجار کابل را تا این لحظه هیچ گروهی به عهده نگرفته‌است؛ اما بیانیه آقای غنی، خطاب به طالبان صادر شده و این به معنای آن است که از نظر حکومت، طالبان عامل این حمله هستند.

انفجار در ننگرهار
قبل از ظهر امروز همچنین شهر جلال‌آباد؛ مرکز ننگرهار نیز گواه یک انفجار بود.

سخنگوی والی ننگرهار به خبرگزاری افق گفت که ماین مقناطیسی، یک رنجر پولیس را هدف قرار داده که در نتیجه دو پولیس جان باخته‌اند.

به گفته او، این انفجار در ساحه حوزه اول شهر جلال‌آباد رخ داده و دو پولیس دیگر نیز در این رویداد زخمی شدند.

استفاده از ماین‌های مقناطیسی به منظور ترور هدفمند نیروهای امنیتی، کارمندان دولتی، فعالان سیاسی و خبرنگاران، پس از امضای توافقنامه صلح میان طالبان و امریکا به شدت افزایش یافته‌‌است.

دولت همواره طالبان را مسئول این ترورها می‌داند و از شناسایی و دستگیری هسته‌های تروریستی وابسته به این گروه و دستیابی به انبار ماین‌های مقناطیسی در کابل خبر داده‌است. با این حال، کابل تقریبا هر روز شاهد رویدادهای مشابه است و اخیرا دامنه این ترورها به ولایت‌های دیگر نیز کشیده شده‌است.

انفجار در هلمند
افزون بر کابل و ننگرهار، صبح امروز انفجار موتر بمب‌گذاری‌شده در ولسوالی ناوه هلمند نیز یک پایگاه ارتش را هدف قرار داد.

وزارت دفاع می‌گوید، یک مهاجم انتحاری در ولسوالی ناوه هلمند که قصد داشت با موتر بمب‌گذاری‌شده بر یک پایگاه‌ ارتش حمله کند، قبل از رسیدن به هدف از پا درآمد.

به گفته وزارت دفاع، نیروهای ارتش پیش از رسیدن این موتر به این پایگاه، آن را شناسایی کرده و هدف قرار داده‌اند.

در این انفجار دو تن از نیروهای ارتش زخمی شده‌اند.

انفجار در بدخشان
همچنین انفجار بمب‌ کنار جاده‌ای در ولسوالی بهارک بدخشان سه پولیس را زخمی کرده‌است.

ثناءالله روحانی؛ سخنگوی فرماندهی پولیس بدخشان به خبرگزاری افق گفت که این انفجار صبح امروز در مسیر ولسوالی بهارک- فیض‌آباد رخ داده‌است.

مسئولیت انفجارهای ننگرهار، هلمند و بدخشان را نیز هیچ گروهی بر عهده نگرفته‌است؛ اما پیش از این، طالبان مسئول ترور نیروهای امنیتی، انفجار موترهای بمب‌گذاری‌شده و بمب‌گذاری‌ در کنار جاده‌ها معرفی می‌شد. جنگجویان طالبان تاکنون در این زمینه واکنش نشان نداده‌اند.

انفجارهای امروز در حالی انجام شده که مذاکرات صلح میان طالبان و دولت متوقف است.

در همین حال، زلمی خلیلزاد؛ نماینده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان از دوطرف خواسته که هرچه زودتر به یک توافق سیاسی دست یابند.

خلیلزاد نیز خواستار تامین آتش‌بس شده‌است.

او سطح خشونت در افغانستان را محکوم کرده و گفته هدف کسانی که وحشت و خون‌ریزی می‌آفرینند، «ایجاد نفاق و استفاده از خشونت برای تضعیف افغان‌هایی است که به صلح، ختم دایمی خشونت، و یک افغانستان مرفه متعهد اند». خلیلزاد تاکید کرده که «این دشمن باید رد شود».

خلیلزاد در ادامه نوشته که «در موجودیت توافق‌نامه ایالات متحده – طالبان، اعلامیه مشترک ایالات متحده – افغانستان، حمایت گسترده بین‌المللی از صلح و آغاز مذاکرات بین‌الافغانی، جنگ و کشتن بین‌الافغانی مشروعیت‌اش را از دست داده‌است».

او تاکید کرده که دولت جمهوری اسلامی و طالبان باید به خواسته‌های مردم‌شان احترام بگزارند و هرچه زودتر به یک توافق سیاسی برسند.

با توقف مذاکرات، دولت و طالبان در مورد محل مذاکرات دچار اختلاف شده‌اند؛ با این حال بیم آن می‌رود که مرحله بعدی مذاکرات در زمان تعیین‌شده آغاز نشود.

عبدالله عبدالله؛ رییس شورای عالی مصالحه اما تاکید کرده که اختلاف در مورد محل مذاکرات نباید مانع ادمه این روند شود.

امریکا هم بر از سرگیری مذاکرات در موعد مقرر تاکید دارد.

درخواست‌های مکرر مقام‌‌های حکومتی درباره برگزاری مذاکرات صلح در داخل افغانستان، از نظر کارشناسان، می‌تواند یکی از دلایل انفجارهای امروز باشد. به باور ناظران، هدف از این انفجارها افزون بر انجام ترورهای هدفمند، ایجاد حداکثر وحشت است تا سراسر کشور، به گونه‌ای ناامن نشان داده شود که ایده حکومت برای انتقال محل مذاکرات به داخل کشور، مردود و غیر عملی اعلام شود.

مطالب مرتبط