عدد ۳۹ به دستور صالح از ترافیک حذف می‌شود

امرالله صالح؛ معاون نخست ریاست‌ جمهوری می‌گوید که برای جلوگیری از فساد در کشور عدد ۳۹ از ریاست ترافیک برای همیشه حذف می‌شود.blank

معاون نخست ریاست جمهوری، امروز پنج‌شنبه، ۲۵ جدی در صفحه رسمی فیس‌بوکش نوشته است: «از اینکه عدد ۳۹ به گاو شیری برای بعضی از افراد مخل و کارشکن تبدیل شده‌است، به ریاست ترافیک هدایت داده می‌شود که در توزیع پلیت برای موترها در سراسر افغانستان این عدد را برای ابد حذف کند.»

به گفته‌ی او، به‌خاطر عبور از نمبرپلیت با عدد ۳۹ و اباورزی از اخذ پلیت با این عدد، تعدادی از مراجعه‌کنندگان در ریاست ترافیک تا ۳۰۰ دالر امریکایی رشوه می‌داده‌اند.

معاون اول رییس‌ جمهوری در حالی‌که از در جریان‌گذاشتن این موضوع با ریاست‌ جمهوری خبر داده، افزوده‌است که از روز شنبه نباید کسی به خاطر عدد ۳۹ سرگردان باشد و یا مجبور به رشوه‌دهی شود.

این در حالی است که پیش از این هم برخی از مقامات گفته بودند که خود‌داری مردم از گرفتن شماره پلیت ۳۹، سبب وارد شدن ضربه زیادی به بودجه ملی می‌شود.

بر بنیاد یک باور غلط، عدد ۳۹ نماد افراد نحس و بدکردار است و این مورد به ویژه درباره نمبرپلیت‌های حاوی این عدد یک معضل جدی محسوب می‌شود؛ زیرا کسی حاضر نیست موترهایی با پلیت را بخرد.

در جریان یکی از لویه جرگه‌ها نیز کمیته ۳۹ حذف شد و این امر به حاشیه‌های زیادی دامن زد.

منتقدان می‌گویند که دولت به جای حذف دایمی یک عدد ساده ریاضی باید با فرهنگ غلط و باورهای خرافی مرتبط با آن مبارزه کند.

مطالب مرتبط