توالی ترورهای هدفمند؛ سریال انفجارهای مرگبار از شمال تا جنوب

کابل و ولایت‌های قندهار و بغلان صبح امروز (شنبه ۲۷ جدی) گواه انفجارهای مرگبار و ترور هدفمند همزمان بود. همچنین هرات و هلمند هم شب گذشته شاهد دو رویداد امنیتی بود که در آن ده‌ها نیروی امنیتی کشته و زخمی شدند. در مورد تلفات انفجار قندهار تاکنون اطلاعاتی در دست نیست؛ اما در بغلان و کابل، سه نیروی پولیس کشته شده‌اند.blank

انفجار در کابل
به گفته پولیس کابل، صبح امروز (شنبه، ۲۷ جدی) انفجاری در ناحیه سوم این شهر در نزدیکی دانشگاه کابل رخ داده‌است.

این انفجار ناشی از ماین مقناطیسی بوده و حوالی ساعت ۰۹:۱۵ دقیقه صبح امروز، یک عراده واسطه نوع لندکروزر هدف قرار داده‌است.

گفته شده که این موتر مربوط فرماندهی پولیس کابل بوده و در نتیجه دو مامور پولیس کشته شده‌اند و یک نفر دیگر نیز زخم برداشته است.

انفجار در قندهار
گزارش‌ها از ولایت قندهار نیز حاکی از وقوع انفجار در این ولایت است.

گزارش شده که این انفجار در مربوطات ولسوالی دامان در نزدیکی ورکشاپ امنیت ملی به وقوع پیوسته‌است.

گفته شده که این انفجار ناشی از موتر بمب‌گذاری شده بوده است.

جزئیات بیشتری تاکنون در این زمینه منتشر نشده‌است و مسئولان امنیتی نیز چیزی نگفته اند.

انفجار در پلخمری
شهر پلخمری مرکر ولایت بغلان را نیز صبح امروز، یک انفجار مرگبار تکان داد.

پولیس بغلان می‌گوید که این انفجار ناشی از یک ماین کنار جاده‌ای بوده و یک موتر پولیس را در شهر پلخمری هدف قرار داده که در آن یک تن جان باخته و دو نفر دیگر زخم برداشته اند.

جاوید بشارت؛ سخنگوی پولیس بغلان گفت که ماین کنار جاده‌ای در ساحه پل معدن شهر پلخمری جاسازی شده‌بود که حین عبور موتر حامل نیروهایی پولیس منفجر شده‌است.

حمله مرگبار نفوذی‌های طالبان در هرات
منابع محلی در ولایت هرات هم به خبرگزاری افق می‌‎گویند، در حمله افراد نفوذی گروه طالبان در ولسوالی غوریان این ولایت، ۱۲ نیروی خیزش مردمی کشته شده‌اند.

سردار بهادری؛ عضو شورای ولایتی هرات گفت که این رویداد، جمعه‌شب، ۲۶ جدی در نزدیکی ساختمان فرماندهی پولیس ولسوالی غوریان رخ داده‌است.

او افزود که سه تن از افراد نفوذی گروه طالبان، افزون بر کشتن این شمار از نیروهای خیزش مردمی، تمام تجهیزات‌شان را با خود برده‌اند.

عبدالاحد ولی‌زاده؛ سخنگوی پولیس هرات هم در صحبت با خبرگزاری افق، این حمله را تأیید کرد و گفت که هیاتی برای بررسی به ساحه اعزام شده است.

کشته و زخمی‌شدن ۱۳ نیروی پولیس در هلمند
افزون بر هرات، شب گذشته ولایت هلمند نیز گواه یک رویداد امنیتی مرگبار بوده‌است.

مسئولان محلی در ولایت هلمند می‌گویند که بر اثر انفجار یک موتر‌ بمب‌گذاری‌شده‌ در نزدیکی پاسگاه پولیس در شاهراه نمبر ۶۰۱ این ولایت ۱۳ نیروی پولیس کشته و زخمی شده‌اند.

عبدالاحد سلطان‌زی؛ عضو شورای ولایتی هلمند به خبرگزاری افق گفت که این رویداد حوالی ساعت ۹ شب گذشته در نزدیکی پاسگاه پولیس در شاهراه نمبر ۶۰۱ در ولسوالی نهر سراج این ولایت صورت گرفته که بر اثر آن ۶ نیروی پولیس کشته شده و ۷ تن دیگر زخم برداشته‌اند.

این عضو شورای ولایتی افزود که هدف گروه‌های تروریستی، مرکز پولیس در نزدیکی نهر سراج بوده‌است.

سفر محب به بلخ و بررسی وضعیت امنیتی ولایات شمال
همزمان با وقوع رویدادهای مرگبار امنیتی، دفتر شورای امنیت ملی از سفر حمدالله محب؛ مشاور امنیت رییس جمهوری به شمال کشور خبر داد.

طبق خبرنامه دفتر شورای امنیت ملی، محب صبح امروز در راس یک هیات عالی‌رتبه دولتی به بلخ رفته‌است.

گفته شده که هدف از سفر مشاور امنیت ملی را بررسی اوضاع امنیتی زون شمال عنوان کرده و گفته است که در این سفر، آقای محب با والیان بلخ، بغلان، قندوز، تخار، بدخشان، بغلان، فاریاب، سمنگان، جوزجان و سرپل روی وضعیت امنیتی شمال دیدار و گفتگو خواهد کرد.

خبرنامه افزوده که مشاور امنیت ملی رییس جمهوری در این سفر ضمن ارزیابی وضعیت امنیتی ولایات زون‌ شمال از دستاوردهای اخیر نیروهای امنیتی نیز ستایش به عمل خواهد آورد.

این در حالی است که زون شمال به ویژه ولایات تخار، قندوز، بغلان، بدخشان، فاریاب و سر پل در ماه‌های اخیر شاهد ناآرامی‌های رو به گسترش امنیتی بوده‌است.

نه تنها شمال کشور، طی هفته‌های اخیر پایتخت و شماری از ولایات دیگر نیز گواه ترورهای هدفمند و ناامنی‌های فاجعه‌بار بوده‌است.

خطر افزایش خشونت با خروج نیروهای امریکایی
از سوی دیگر، با کاهش چشم‌گیر نیروهای امریکایی در افغانستان، نگرانی از افزایش بیشتر خشونت نیز مطرح می‌شود. شمار نیروهای امریکایی در حال حاضر به ۲۵۰۰ نفر رسیده‌است.

در این زمینه به تازگی امرالله صالح؛ معاون نخست ریاست جمهوری در مصاحبه با بی‌بی‌سی گفته‌است که ماموریت امریکایی‌ها که از دو دهه پیش در افغانستان آغاز شد هنوز پایان نیافته و خروج نیروهایی امریکایی خطر خشونت بیشتر را به دنبال دارد.

او گفته‌است: «من به امریکایی‌ها به عنوان یک دوست و متحد می‌گویم که اعتماد به طالبان بدون وارد کردن سازوکار راستی‌آزمایی، اشتباه مهلکی خواهد بود.»

معاون رییس جمهوری همچنین افزوده که امریکا بیش از حد به طالبان امتیاز داده‌است.

صالح گفته‌است که مذاکره امریکا با طالبان به خودی خود اشتباه نبوده؛ اما دولت آقای ترامپ در دادن امتیاز گسترده به این گروه اشتباه کرده است.

آقای صالح گفت: «هیات امریکایی نزد ما مراجعه کردند و قسم خوردند که اگر این ۵۰۰۰ زندانی طالبان را آزاد کنید، هیچ خشونتی رخ نخواهد داد. ما به آنها گفتیم که اطلاعات ما خلاف آن را نشان می‌دهد و اگر این افراد آزاد شوند، خشونت‌ها دوباره اوج می‌گیرد. چنین هم شد. چرا ما چنین امتیازی را دادیم در حالی که در مقابل هیچ چیزی بدست نیاوردیم؟»

صالح گفت: «شما می‌خواهید با تروریزم مذاکره کنید، این انتخاب شماست؛ اما ما به شما می‌گوییم فریب نخورید.»

او افزود که دولت افغانستان در گفتگو با طالبان همانند مذاکره کنندگان امریکایی‌ با طالبان سهل نمی‌گیرد.

مطالب مرتبط