صالح قاچاق پول از فرودگاه کابل را «شایعه» خواند

امرالله صالح؛ معاون اول ریاست جمهوری، قاچاق پول از میدان هوایی کابل را تکذیب کرده؛ اما گفته که «خروج اسعار از بنادر رسمی و غیر رسمی یک واقعیت تلخ است که آن را تا اکنون کنترول کرده نتوانستیم». به تازگی اداره بازرس امریکا در امور افغانستان (سیگار) گزارش داده که میلیاردها دالر از طریق فرودگاه کابل قاچاق شده‌است.blankامرالله صالح که مسئولیت رسیدگی به امنیت کابل را به عهده دارد اما در گزارش امروز (سه شنبه، ۷ دلو) جلسه شش‌ونیم خود نوشته که گزارش سیگار بی‌اساس و جعلی است.

صالح در عین حال تایید کرده که اسعار به‌صورت سرسام‌آور از مرزهای «ضعیف افغانستان» به بیرون انتقال می‌یابد.

او همچنین افزوده‌است: «نیاز است که وضاحت بدهم که اسعاری که از داخل کشور بیرون می‌شود یک بخش زیاد آن از پاکستان این‌جا می‌آید و از افغانستان به کشور بیرون انتقال می‌گردد».

معاون نخست ریاست جمهوری همچنین گفته که حدود یک‌سال است که صرافان با مراجعه مکرر به دولت می‌خواهند که خروج ارز، رسمی شود؛ زیرا کنترول آن به هر صورت در توان دولت نیست.

صالح گفته: «از آن‌جایی‌که دولت افغانستان قانون ضد پول‌شویی را تصویب کرده‌ به این خواسته صرافان پاسخ منفی داده‌است.»

او تاکید کرده که بر اساس میثاق امنیتی، جلسات شش‌ونیم موضوع فساد در میدان هوایی را زیر نظر دارد و خروج اسعار از این فرودگاه‌، شایعه‌ای بیش نیست.

در گزارش سیگار که دیروز منتشر شد، آمده‌است که میلیاردها دالر از طریق میدان هوایی بین‌المللی حامد کرزی توسط مهمانان ویژه که از هرگونه بازرسی معاف اند، به خارج از کشور قاچاق می‌شود.

طبق این گزارش، دستگاه‌های ردیابی نمبرهای پول در میدان هوایی کابل از ۱۰ سال به این طرف غیر فعال است و حتی مقام‌های دولتی و سیاست‌گران از جمله افرادی از دفتر رییس جمهور از ثبت پول‌شان هنگام سفر در بخش ویژه (VIP) میدان هوایی معاف اند.

سیگار گفته‌است که مسافران عادی در پنج یا شش محل بازررسی می‌شوند؛ اما مهمانان ویژه حتی در یک بخش هم بازرسی نمی‌شوند.

سیگار مقدار پول‌های قاچاق‌شده از میدان‌های هوایی و بندرهای زمینی افغانستان به خارج از کشور را ۴.۵ میلیارد دالر، تخمین زده‌است.

در سال‌های گذشته نیز برخی نهادهای بین‌المللی از قاچاق بی‌رویه پول از طریق میدان‌های هوایی به خارج از کشور ابراز نگرانی کرده و خواستار توجه دولت در این راستا شده‌بودند.

موضوع قاچاق ارز به خارج از کشور در روزهای اخیر و پس از اظهارات گلبدین حکمتیار؛ رهبر حزب اسلامی در این باره بالا گرفته است. آقای حکمتیار گفته است که علاوه بر پول نقد، طلا نیز از طریق میدان هوایی کابل توسط هواپیماهای ناشناس قاچاق می‌شود و امنیت آن را نیز گروهی غیر از نیروهای امنیتی این فرودگاه تامین می‌کند.

اداره هوانوردی ملکی اما این ادعای حکمتیار را رد کرد.

مطالب مرتبط