فرستاده ایران در دیدار با اتمر: استراتژی طالبان تغییری نکرده‌است

وزارت امور خارجه می‌گوید که محمد حنیف اتمر با محمد ابراهیم طاهریان؛ نماینده ویژه وزارت خارجه ایران برای افغانستان، درباره آخرین تحولات در روند صلح و سفر اخیر هیات گروه طالبان به تهران گفتگو کرده‌اند.blankدر اعلامیه وزارت امور خارجه که امروز پنج‌شنبه، ۱۶ دلو منتشر شده،‌ آمده‌است که وزیر خارجه کشور در دیدار با نماینده خاص وزارت خارجه ایران، روی کاهش خشونت و قطع روابط با گروه‌های تروریستی دیگر از سوی طالبان تاکید کرده‌است.

نماینده وزارت خارجه ایران نیز در این دیدار گفته‌است که موقف گروه طالبان تغییری نکرده و این گروه استراتژی گذشته‌اش را دنبال می‌کند.

بر بنیاد اعلامیه وزارت امور خارجه، نماینده خاص ایران در این دیدار، گزارش سفر اخیر طالبان به تهران را به وزیر امور خارجه افغانستان ارائه کرده‌است. آقای طاهریان همچنین از تعهد ایران به حمایت از آتش‌بس و حفظ نظام جمهوری در افغانستان اطمینان داده‌است.

وزیر امور خارجه هم گفته‌است که گروه طالبان همیشه از تعهدات خود در زمینه‌ کاهش خشونت، قطع روابط با گروه‌های تروریستی و بازگشت زندانیان این گروه به میدان نبرد، تخطی کرده‌است.

آقای اتمر، تصریح کرده که ۹۰ درصد زندانیان آزادشده طالبان به جنگ بازگشته‌اند.

این در حالیست که هیات گروه طالبان به رهبری ملا عبدالغنی برادر ۷ دلو به دعوت رسمی مقامات ایرانی به این کشور رفت.

علی شمخانی؛ دبیر شورای امنیت ملی ایران پس از دیدار با ملا برادر گفته‌بود که این گروه را در مبارزه با امریکا مصمم دیده‌است. این موضع دبیر شورای امنیت ملی ایران با واکنش مقامات افغانستان روبه‌رو شد.

سفر هیات گروه طالبان در حالی به تهران صورت گرفت که این کشور بارها از سوی مقامات افغانستان به حمایت تسلیحاتی و مالی از این گروه متهم شده‌است.

مطالب مرتبط