گفتگوی اشرف غنی با دبیر کل ناتو؛ تاکید استولتنبرگ بر حمایت از نیروهای افغان

ینس استولتنبرگ؛ دبیر کل ناتو می‌گوید، این پیمان به پشتیبانی خود از نیروهای امنیتی افغانستان در مبارزه با تروریزم متعهد است.blankآقای ستولتنبرگ این اظهارات را در گفتگوی تلفونی با رییس جمهورغنی مطرح کرده است.

وی در توییتی نوشته است: «ناتو هم‌چنان به مأموریت‌اش و پشتیبانی از نیروهای امنیتی افغانستان در مبارزه با تروریزم متعهد است.»

دبیر کل ناتو از همه جوانب خواسته تا برای احیای دوباره روند صلح به هدف دست‌یابی به یک راه حل پایدار تلاش کنند.

او دیروز با پایان نشست وزیران این پیمان گفت که تاکنون در خصوص اینکه آیا نیروهای ناتو از افغانستان خارج شوند یا چه زمانی خارج شوند، تصمیمی گرفته نشده است.

آقای استولتنبرگ تصریح کرد: «در این مقطع هیچگونه تصمیم نهایی درخصوص آینده حضور نیروهایمان (در افغانستان) نگرفته‌ایم. »

او در ادامه با اشاره به مهلت تعین شده در توافق دوحه برای خروج نیروهای خارجی از افغانستان بیان کرد: «با نزدیک شدن تاریخ مهلت اول ماه می، و در طول چند هفته آتی اعضا و متحدان ناتو با یکدیگر از نزدیک رایزنی و هماهنگی می‌کنند.»

براساس توافق‌نامه صلح امریکا و گروه طالبان که در فبروری ۲۰۲۰ در دوحه به امضا رسید، قرار شد شمار نیروهای خارجی در افغانستان تا ماه می ۲۰۲۱ به صفر برسد.

اما ناتو تاکید دارد که پیش از فرارسیدن شرایط مناسب، افغانستان را ترک نمی‌کند.

همچنین لوید آستین؛ وزیر دفاع امریکا می‌گوید، نیروهای امریکایی، عجولانه و با بی نظمی افغانستان را ترک نخواهند.

او در پایان نشست وزیران دفاع ناتو در بیانیه‌ای گفت: «ایالات متحده در حال بررسی کامل شرایط توافق امریکا و طالبان است تا تعیین کند که آیا همه طرفها به این شرایط پایبند بوده اند یا خیر».

استقبال سپیدار و ارگ
عبدالله عبدالله؛ رییس شورای عالی مصالحه‌ ملی با استقبال از تصمیم اخیر وزرای دفاع ناتو گفته است که شرایط لازم برای خروج نیروهای بین‌المللی می‌تواند در میز مذاکره و گفت‌وگو میان دو طرف و رسیدن به صلح جامع‌ و پایدار فراهم شود.

شورای عالی مصالحه امروز (جمعه، ۱ حوت) در اعلامیه‌ای گفته این شورا در حالی‌که راه حل مشکل فعلی کشور را مذاکره، گفت‌و‌گو و دست‌یافتن به یک توافق سیاسی جامع و قابل قبول برای همه می‌داند، از روی‌کرد مبتنی بر شرایط و اوضاع سازمان ناتو در مورد حضور قوای این سازمان در افغانستان حمایت می‌کند.

در اعلامیه شورای عالی مصالحه به نقل از عبدالله آمده است: «با در نظرداشت اوضاع کنونی کشور و چالش‌های موجود ناشی از حضور فعال دهشت‌افگنان منطقه‌ای و بین‌المللی، شورای عالی مصالحه‌ی ملی به این باور است که شرایط لازم برای خروج نیروهای بین‌المللی می‌تواند در میز مذاکره و گفت‌وگو میان دو طرف و رسیدن به صلح جامع‌ و پایدار فراهم گردد».

دواخان مینه پال؛ معاون سخنگوی ریاست جمهوری نیز در توییتی نوشته است که دولت افغانستان از تصمیم ناتو برای ادامه آموزش، تجهیز و مشاوره به نیروهای امنیتی و عدم عجله در عقب‌نشینی استقبال می‌کند.

مینه‌پال گفته است: «ما و ناتو با هم علیه یک تهدید مشترک می جنگیم. تهدید مشترک همه گروه‌های تروریستی از جمله القاعده است که ارتباطات محکم با طالبان دارند».

از جانب دیگر طالبان اما بر خروج نیروهای خارجی مطابق توافقنامه دوحه تاکید دارند.

به تازگی ملا برادر؛ معاون سیاسی رهبر طالبان و رییس دفتر آن گروه در قطر نیز در نامه‌ای به مردم امریکا خواهان تطبیق کامل توافقنامه صلح امریکا و طالبان شده‌است.

معاون سیاسی طالبان نوشته‌است که تطبیق کامل توافقنامه دوحه، بهترین راه برای پایان‌دادن به جنگ طولانی امریکا در افغانستان است و این جنگ، با کاربرد زور و قدرت، استراتژی‌های جنگی و تبدیلی جنرالان حل نمی‌شود.

مطالب مرتبط