برای بازسازی مناطق زلزله‌زده هرات بیش از ۴۰۰ میلیون دالر نیاز است

سازمان ملل متحد با نشر گزارش تازه‌ای اعلام کرده است که برای بازسازی مناطق زلزله‌زده‌ هرات به بیش ۴۰۲ میلیون دالر نیاز است.

blank

سازمان ملل متحد روز چهارشنبه، دوم حوت اعلام کرد که یافته‌های گزارش «ارزیابی نیازسنجی‌ پس از فاجعه» نشان می‌دهد که برای بازسازی زیرساخت‌های اساسی در مناطق زلزله‌زده‌ هرات به ۴۰۲.۹ میلیون دالر بودجه نیاز است.

این ارزیابی را دفتر برنامه توسعه سازمان ملل متحد (یو‌ان‌دی‌پی) به‌صورت مشترک با بانک جهانی، اتحادیه اروپا و بانک توسعه اسلامی انجام داده است.

تهیه‌کنندگان در اعلامیه‌ خود گفته‌اند که این ارزیابی «تحلیلی جامع از اثرات مخرب زمین‌لرزه در هرات ارائه می‌دهد» و ۹ منطقه با جمعیت حدود ۲.۲ میلیون نفر را شامل می‌شود.

در اعلامیه‌ آنان آمده است که «این ارزیابی علاوه بر بررسی آسیب و نیازهای توان‌بخشی، تأثیرات کلان اقتصادی و انسانی گسترده‌تر را نیز بررسی می‌کند و اصولی را برای چارچوب جامع توان‌بخشی پیشنهاد می‌کند.»

پیامدها و خسارات زمین‌لرزه در هرات
بر اساس گزارش ارزیابی نیازسنجی‌ پس از فاجعه، زمین‌لرزه‌های هرات ۲۷۵ هزار نفر را تحت تأثیر قرار داده‌‌اند که شامل ۱۷ هزار و ۳۵۸ زن باردار، ۱۷ هزار و ۱۴۶ کودک، سه هزار و ۹۷۶ خانوار دارای معلولیت، سه هزار و ۲۰۷ خانوار سالمند، شش هزار و ۸۰۶ خانوار با سرپرست زن، سه هزار و ۱۷۶ نفر با بیماری مزمن و ۱۴۷ هزار کودک زیر ۱۸ سال می‌شوند.

در این گزارش آمده است که زمین‌لرزه‌های هرات تا ۲۱۷ میلیون دالر خسارت مستقیم و ۷۸.۹ میلیون دالر خسارت دیگر به مناطق زلزله‌زده وارد کرده است.

بر اساس این گزارش، بخش مسکن بیشترین آسیب را در این زمین‌لرزه‌ها دیده و ۴۱ درصد از بودجه‌ درخواستی برای بازسازی (۱۶۴.۴ میلیون دالر) را به‌ خود اختصاص داده است.

تهیه‌کنندگان این گزارش گفته‌اند که زمین‌لرزه به ۴۹ هزار و ۵۷۸ خانه خسارت وارد کرده و از این تعداد، ۱۳ هزار و ۵۱۶ خانه کاملا تخریب شده‌اند.

در این گزارش آمده است که بخش آموزش، دومین بخشی است که بر اثر زمین‌لرزه، بیشترین آسیب را دیده است.

بر اساس این گزارش، در حال حاضر ۱۸۰ هزار دانش‌آموز و چهار هزار و ۳۹۰ آموزگار در مناطق زلزله‌زده دچار مشکل هستند.

در این گزارش اشاره شده است که بخش کشاورزی که منبع بیشترین اشتغال در مناطق آسیب‌دیده است، بر اثر زمین‌لرزه‌ها در هرات با شکست‌‌های قابل توجه مواجه شده است.

بر اساس ارزیابی مشترک سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا، بانک جهانی و بانک توسعه اسلامی، زمین‌لرزه در هرات چالش‌های مبتنی بر جنسیت را تشدید کرده است.

بر اساس این گزارش، بر اثر این زمین‌لرزه‌ها، بیشترین ضربه به مشاغل تحت مدیریت زنان وارد شده و این مشاغل حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد آسیب دیده‌اند.

در این گزارش آمده است که تنها ۱۰ درصد از مشاغل تحت مدیریت زنان پس از زمین‌لرزه توانسته‌اند که فعالیت خود را از سر گیرند.

در این گزارش آمده است که آسیب به مشاغل تحت مدیریت زنان «وضعیت زنان و دخترانی را که در حال حاضر با محدودیت‌های شدید مواجه هستند، تحت تأثیر قرار داده است، آنان از بسیاری از عرصه‌های زندگی روزمره و عمومی محروم هستند و به کار و تحصیل دسترسی ندارند».

تهیه‌کنندگان گفته‌اند که این ارزیابی نیازسنجی بر نیاز حیاتی برای عبور از کمک‌های بشردوستانه‌ی فوری به مناطق زلزله‌زده به توان‌بخشی طولانی‌مدت تأکید می‌کند.

آنان گفته‌اند که راهبردها باید تاب‌آوری جامعه، خدمات بازسازی، ساخت مسکن مقاوم در برابر زمین‌لرزه، تأمین معیشت، امنیت اجتماعی و دسترسی به خدمات اساسی را در اولویت قرار دهد.

در اعلامیه‌ آمده: «نیازسنجی‌ پس از فاجعه از اصول بازسازی خوب، با تأکید بر توانمندسازی زنان، کاهش خطر بلایا و انعطاف‌پذیری در برابر تغییرات اقلیمی حمایت می‌کند.»

ایندریکا راتوات؛ معاون نماینده‌ ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد برای افغانستان و هماهنگ‌کننده‌ امور بشردوستانه‌ این سازمان گفته: «نیازسنجی پس از فاجعه طرحی برای بهبود ارائه می‌کند که هدف آن ایجاد آینده‌ای بهتر برای افراد آسیب‌دیده است.»

او افزوده: «یافته‌های نیازسنجی پس از فاجعه تأثیر عمیق زمین‌لرزه در هرات را نشان می‌دهد. ما متعهد هستیم که نه تنها نیازهای فوری را برآورده کنیم، بلکه برای اطمینان از بهبود پایدار و اساسی برای آسیب‌دیدگان زمین‌لرزه، به آن‌ها پاسخ دهیم.»

تهیه‌کنندگان این ارزیابی ابراز امیدواری کرده‌‌اند که ارزیابی به اطلاع بازیگران کلیدی برسد و آنان از تلاش‌های ملی و بین‌المللی برای بازسازی مناطق زلزله‌زده‌ هرات حمایت کنند.

ولایت هرات در غرب کشور در اواسط ماه میزان سال جاری شاهد زمین‌لرزه‌های پیاپی و مرگبار بود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *