نشست اشرف غنی با رهبران سیاسی؛ تاکید بر اجماع ملی در مورد صلح

ارگ ریاست جمهوری از برگزاری نشست مشورتی در رابطه به صلح خبر داد. این نشست به رهبری اشرف غنی و با حضور شماری از رهبران سیاسی و جهادی برگزاری شده است.blankدر این نشست عبدالله عبدالله؛ رییس شورای عالی مصالحه، حامد کرزی؛ رییس جمهوری پیشین، عطامحمد نور؛ والی سابق بلخ که اخیر با اشرف غنی در تنش شده بود، همچنین عبدالرشید دوستم؛ معاون پیشین ریاست جمهوری، عبدالرب رسول سیاف؛ رهبر جهادی، محمد محقق؛ رهبر حزب وحدت، معاونین ریاست جمهوری و روسای شورای ملی حضور داشته‌اند.

ارگ ریاست جمهوری می‌گوید، در این نشست بر بهبود وضعیت عمومی امنیتی کشور، تقویت اجماع ملی و تداوم نشست های مشورتی، تاکید شده است.

طبق خبرنامه ارگ، در این نشست ضمن اینکه همه اشتراک کنندگان بر حمایت دوامدار از تیم مذاکراتی صلح دولت افغانستان تاکید ورزیدند، خاطرنشان کردند که دولت افغانستان و شورای عالی مصالحه ملی به تلاش های بیشتر خویش در این زمینه ادامه دهند.

این نشست مشورتی در حالی برگزاری می‌شود که اخیرا آنتونی بلینکن؛ وزیر خارجه امریکا در نامه شدیدالحن به اشرف غنی بر اجماع ملی تاکید کرده بود. بلینکن از عبدالله، کرزی و سیاف نام برده و از اشرف غنی خواسته که با این افراد از نزدیک کار کند. بلینکن هشدار داده نباید فاجعه دهه نود که ناشی از عدم اجماع داخلی افغانستان بود، تکرار شود.

اخیرا امریکا برای تسریع روند صلح افغانستان طرحی را پیشنهاد کرده که تشکیل حکومت انتقالی را پیش بینی می‌کند. این طرح در کابل با حکومت و رهبران سیاسی شریک شده است.

آنتو بلینکن؛ وزیر خارجه امریکا در نامه‌‌ای عنوانی اشرف غنی؛ رییس جمهوری با لحن تند از او خواسته که در مورد طرح جدید صلح همکاری کند؛ اما مقام‌های حکومتی این طرح را صلح آمرانه خوانده و به شدت با آن مخالفت کرده‌اند.

مطابق این طرح، قرار است که نشست مشابه با نشست بن در ۲۷ مارچ سال جاری میلادی در استانبول ترکیه به ریاست سازمان ملل متحد برگزار شود.

مطالب مرتبط