کارشناسان سازمان ملل خواهان به رسمیت شناختن آپارتاید جنسیتی شدند

کارشناسان سازمان ملل متحد با نشر بیانیه‌ای با اشاره به سیاست‌های زن‌ستیزانه طالبان اعلام کرده‌اند که آپارتاید جنسیتی باید در قوانین بین‌المللی به‌عنوان جنایت علیه بشریت به رسمیت شناخته شود.

blank

کارشناسان سازمان ملل متحد با نشر بیانیه‌ای مشترک با برجسته‌کردن وضعیت زنان و دختران در افغانستان، خواستار به رسمیت‌شناختن آپارتاید جنسیتی به‌عنوان جنایت علیه بشریت شده‌اند.

این بیانیه از سوی دوروتی استرادا تانک؛ رییس گروه کاری تبعیض علیه زنان و دختران، کلودیا فلورس، ایوانا کرستیچ، هاینا لو و لورا نیرینکیندی منتشر شده است.

این کارشناسان گفته‌اند که آپارتاید جنسیتی یک تهدید واقعی و یک واقعیت زنده برای میلیون‌ها زن و دختر در سراسر جهان است و در حال حاضر به صراحت در حقوق بین‌الملل تدوین نشده است.

آنان گفته‌اند زمان آن فرارسیده که آپارتاید جنسیتی از سوی جامعه‌ی بین‌المللی به‌عنوان جنایت علیه بشریت شناخته شود.

در بیانیه‌ کارشناسان سازمان ملل متحد آمده است که قوانین دولتی، سیاست‌ها و اقداماتی که زنان را به شرایط نابرابر و ظلم شدید با هدفی از بین بردن حقوق انسانی‌شان می‌کشاند، منعکس‌کننده‌ هسته‌ اصلی سیستم‌های آپارتاید است.

آنان هشدار داده‌اند که در افغانستان، فرمان‌ها، سیاست‌ها و عملکردهای طالبان یک سیستم نهادینه‌شده‌ تبعیض، ستم و سلطه بر زنان و دختران را تشکیل می‌دهند که معادل آپارتاید جنسیتی است.

کارشناسان سازمان ملل متحد تأکید کرده‌اند که حکومت طالبان تدوین آپارتاید جنسیتی را در حقوق بین‌الملل ضروری کرده؛ زیرا این کار به جامعه‌ بین‌المللی اجازه می‌دهد تا حملات طالبان به حقوق زنان و دختران افغانستان را بهتر شناسایی و رسیدگی کند.

آنان خواستار گنجاندن آپارتاید جنسیتی به‌عنوان جنایت علیه بشریت بر اساس ماده‌ دوم پیش‌نویس مواد مربوط به پیشگیری و مجازات جنایات علیه بشریت شدند که در حال حاضر در کمیته‌ ششم مجمع عمومی سازمان ملل متحد در حال بررسی است.

این در حالی است که طالبان پس از حاکمیت خود محدودیت‌های شدیدی را بر زنان و دختران وضع کرده‌اند.

از دید فعالان حقوق بشر، این کار طالبان آپارتاید جنیستی است که باید به رسمیت شناخته شود.

به تازگی اما ندامحمد ندیم؛ وزیر تحصیلات عالی طالبان ادعا کرد که تامین حقوق زنان در حکومت آنان در تاریخ افغانستان سابقه نداشته است.

او پس از انتصاب به این سمت، زنان و دختران را از تدریس و تحصیل در دانشگاه‌ها منع کرد و مانع شرکت دختران در آزمون کانکور شد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *