مقام بریتانیایی احتمال جنایت جنگی ارتش بریتانیا در افغانستان را رد نکرد

به دنبال متهم شدن نیروهای بریتانیایی به ارتکاب جنایات جنگی در افغانستان، یک مقام ارشد این کشور اعلام کرده که ادعای جنایت جنگی علیه نیروهای ویژه در افغانستان احتمالا درست است و هیچ مدرکی برای رد این ادعای پیدا نکرده است.

blank

جانی مرسر؛ وزیر دولت در امور کهنه‌سربازان بریتانیا روز سه‌شنبه، اول حوت، به یک هیات تحقیق گفت که هیچ مدرکی پیدا نتوانسته که بتواند ادعای دست داشتن نیروهای هوایی ویژه بریتانیا در جنایت جنگی را رد کند.

او همچنین گفت که افغان‌های غیرمسلح احتمالاً به ضرب گلوله کماندوها کشته شدند.

آقای مرسر که مسئولیت امور سربازان سابق را به عهده دارد، افزود که او «به دنبال شواهد» برای رد اتهامات جنایات جنگی نیروهای خاص در افغانستان است؛ اما هنوز نتوانسته مدرکی بیابد.

او افزود که فرماندهان نیروهای ویژه نیز «نتوانستند به سوالات اساسی پاسخ دهند.»

درباره ادعای کشتار فراقانونی نیروهای هوایی ویژه بریتانیا در افغانستان یک قاضی این کشور تحقیق می‌کند. این بحث زمانی بالا گرفت که بی‌بی‌سی انگلیسی در گزارش‌های تحقیقی خویش از کشتار فراقانونی افراد غیرمسلح به دست نیروهای ویژه در افغانستان در سال‌های ۲۰۱۰ الی ۲۰۱۳ پرده برداشت.

گفته می‌شود که این افراد در حالی کشته شدند که در آن زمان هیچ تهدیدی برای نیروهای بریتانیایی نبودند.

به نقل از رسانه‌های بریتانیایی، مسئول امور کهنه سربازان بریتانیا گفت که تعدادی از نیروهای ویژه به او خبر دادند که احتمالا این ادعا درست است.

جانی مرسر نیز از سال ۲۰۰۸ الی ۲۰۰۹ به عنوان افسر نیروهای ویژه بریتانیا در افغانستان خدمت کرده بود.

او گفت که در زمان خدمت‌اش در افغانستان حس می‌کرد چیزی غیرعادی در میان نیروی هوایی ویژه رخ داده است.

اکثر نیروهای بریتانیایی در ولایت هلمند مستقر بودند؛ پایتخت مواد مخدر افغانستان و جهان و کانون قدرت طالبان و تروریست‌های بین‌المللی.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *