بریتانیا نیروهایش را از افغانستان خارج می‌کند

روزنامه تایمز گزارش داده‌است که پس از تصمیم امریکا در زمینه خروج نیروهای خارجی تا ۱۱ سپتامبر سال جاری میلادی، کشور بریتانیا تصمیم به خروج نیروهای این کشور از افغانستان گرفته‌است.blankاین روزنامه در گزارشی که روز سه شنبه، ۲۴ حمل منتشر شد، نوشت که انگلستان برنامه‌هایی را برای تحویل کنترل آکادمی در کابل تنظیم کرده‌است؛ جایی که نیروهای بریتانیایی برای آموزش سربازان افغان به دولت کمک می‌کنند.

تایمز افزوده که حدود ۷۵۰ سرباز انگلیسی در افغانستان حضور دارند که بدون حمایت ایالات متحده به دلیل اعتماد به پایگاه‌ها و زیرساخت‌های امریکا مبارزه می‌کنند.

این در حالی است که روزنامه واشنگتن‌پست گزارش داده‌ که جو بایدن؛ رییس جمهور امریکا تصمیم گرفته‌است که همه سربازان این کشور را تا ۱۱ سپتامبر از افغانستان خارج کند.

این روزنامه، به نقل از منابع آگاه، گزارش داده‌است که خروج نیروهای امریکایی تا بیستمین سالگرد حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ تکمیل خواهد شد.

طبق این گزارش، برنامه بایدن برای خروج سربازان امریکایی از افغانستان امروز (۲۵ حمل) اعلام می‌شود.

یک مقام کاخ سفید نیز روز سه شنبه گفته که «پس از یک بررسی دقیق سیاست، رئیس جمهور بایدن تصمیم گرفته است که نیروهای باقی مانده امریکایی را از افغانستان بیرون بکشد و سرانجام پس از ۲۰ سال جنگ آمریکا را در آنجا پایان دهد.»

به گفته او: «ما قبل از ۱ ماه می ، جمع آوری منظم نیروهای باقیمانده را آغاز خواهیم کرد و قصد داریم همه نیروهای امریکایی را قبل از ۲۰امین سالگرد ۱۱ سپتامبر به خارج از کشور برسانیم.»

بر اساس توافق‌نامه صلح میان امریکا و طالبان که در فبروری ۲۰۲۰ در دوحه به امضا رسید،‌ امریکا متعهد شده‌بود که تا اول ماه می تمام نیروهای خارجی افغانستان را ترک کنند.

طالبان بارها بر عملی‌شدن این مهلت تاکید کرده‌ و در مورد حضور نیروهای خارجی پس از ماه می هشدار داده‌اند.

در واکنش به تصمیم تازه بایدن هم طالبان اعلام کرده‌اند که با ادامه حضور نیروهای خارجی در هیچ نشستی شرکت نمی‌کنند.

سخنگوی طالبان گفته تا زمانی ‌که نیروهای خارجی از افغانستان خارج نشوند، این گروه در هیچ نشستی که درباره افغانستان در آن تصمیم‌گیری می‌شود، شرکت نخواهد کرد.

ساعاتی پس از نشر این گزارش‌، نعیم وردک؛ سخنگوی طالبان، سه‌شنبه شب (۲۴ حمل) در توییتی نوشت: «تا وقتی‌که همه نیروهای خارجی از کشور ما خارج نشوند، امارت اسلامی افغانستان در هیچ کنفرانسی که درباره افغانستان در آن تصمیم‌گیری می‌شود، شرکت نخواهد کرد.»

این در حالی است که وزارت خارجه‌ ترکیه اعلام کرده‌است که نشست استانبول در پیوند به صلح افغانستان قرار است به تاریخ ۲۴ اپریل برگزار شود. این نشست به تاریخ ۴ ماه می پایان می‌یابد.

مطالب مرتبط