عبدالله: خروج نیروهای خارجی به معنای نابودی افغانستان نیست

عبدالله عبدالله؛ رییس شورای عالی مصالحه ملی می‌گوید، خروج نیروهای خارجی به معنای نابودی افغانستان یا پایان همکاری‌های بین‌المللی نیست. همزمان طالبان بر خروج نیروهای خارجی مطابق توافق دوحه تاکید کرده‌اند و گفته با حضور این نیروها «مشکلات زیاد خواهد شد».blankعبدالله امروز (چهارشنبه، ۲۵ حمل) در نشستی در کابل گفت که کشورهای عضو ناتو در مورد دوام و یا پایان حضور نیروهای شان در افغانستان تصمیم می‌گیرند.

او افزود که خروج نیروهای خارجی به معنای نابودی افغانستان یا پایان همکاری‌های بین‌المللی نیست و خروج آنان تقاضای طالبان برای رسیدن به توافق صلح بود.

عبدالله با بیان این که اکنون تصمیم خروج نیروهای خارجی گرفته شده گفت: «انتظار داریم طالبان به خواست اصلی مردم افغانستان که رسیدن به صلح پایدار و با عزت است، تن دهند. آنها اگر فکر می‌کنند که از طریق جنگ می‌توانند به پیروزی دست یابند، این پندار اشتباه است».

عبدالله با اشاره به توافق‌نامه دوحه بیان کرد که چگونگی تطبیق این موافقت‌نامه به دو طرف بر می‌گردد؛ اما «طالبان به تعهدات شان که کاهش خشونت، حسن نیت برای صلح و قطع روابط با گروه‌های تروریستی بود، عمل نکرده‌اند».

از جانب دیگر طالبان بر عملی‌شدن توافق‌نامه دوحه تاکید کرده و گفته که اگر نیروهای خارجی مطابق این توافق افغانستان را ترک نکنند، مشکلات افزایش خواهند یافت و مسئولیت آن بدوش کسانی خواهد بود که سرپیچی کردند.

ذبیح الله مجاهد؛ سخنگوی طالبان در توییتی نوشت که که با تطبیق توافق‌نامه دوحه مشکلات دیگر نیز حل خواهد شد.

مطابق این توافق نیروهای خارجی باید تا ماه می سال جاری میلادی افغانستان را ترک کنند؛ اما اخیرا روزنامه واشنگتن‌پست گزارش داده‌ که جو بایدن؛ رییس جمهور امریکا تصمیم گرفته‌ که همه سربازان این کشور را تا ۱۱ سپتامبر از افغانستان خارج کند.

این روزنامه، به نقل از منابع آگاه، گزارش داده‌است که خروج نیروهای امریکایی تا بیستمین سالگرد حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ تکمیل خواهد شد.

پس از نشر این گزارش، میر رحمان رحمانی؛ رییس مجلس نمایندگان در نشست عمومی امروز (چهارشنبه، ۲۵ حمل) این نهاد گفت که خروج نیروهای خارجی از افغانستان خواست دیرینه مردم است؛ اما این خروج باید با توجه به مسایل امنیتی افغانستان صورت بگیرد.

آقای رحمانی افزود که خروج نیروهای خارجی در شرایطی که افغانستان در شرایط بد امنیتی قرار دارد، جنگ داخلی و تشدید ناامنی را در پی دارد.

پیش از این مقام‌های امریکایی نیز در مورد پیامد خروج نیروهای خارجی هشدار داده بودند.

چندی پیش نهادهای استخباراتی امریکا هشدار دادند که در صورت خروج نیروهای امریکایی پیش از رسیدن به توافق صلح و تقسیم قدرت میان طرف‌های درگیر، جنگجویان طالبان طی دو تا سه سال قسمت‌های زیادی از خاک افغانستان را تصرف خواهند کرد.

طالبان علاقمندی برای ادامه گفت‌وگوها نشان ندادند
قرار بود به تاریخ ۱۶ اپریل نشستی در مورد صلح افغانستان در استانبول ترکیه برگزار شود. طالبان اما اعلام کردند که آمادگی برای اشتراک در نشست را ندارند.

عبدالله این موقف طالبان نا روشن خوانده و گفته که تحریک طالبان علاقمندی برای ادامه گفت‌وگوها نشان ندادند.

او افزوده که فرصتی که برای رسیدن به «یک توافق صلح در دست داشتیم، استفاده خوب صورت نگرفته است».

طالبان در حال حاضر اعلام کردند که این گروه تا زمانی‌که نیروهای خارجی افغانستان را ترک نکنند، در هیچ نشستی اشتراک نخواهند کرد.

مطالب مرتبط