نهادهای حامی رسانه‌ها: بدون تضمین آزادی بیان، صلح پایدار ممکن نیست

سازمان گزارش‌گران بدون مرز و مرکز حمایت از زنان خبرنگار در افغانستان می‌گویند که بدون تضمین آزادی رسانه‌ها، برقراری صلح عادلانه و پایدار در افغانستان ممکن نیست.blankاین دو نهاد مدافع آزادی رسانه‌ها و خبرنگاران در اعلامیه‌ای که امروز (دوشنبه، ۱۳ ثور) منتشر شده، وضعیت دشوار رسانه‌ها و آینده‌ خبرنگاران در افغانستان را نگران‌کننده خوانده و گفته‌اند که فضای وحشت و ترور برای خبرنگاران، به‌ویژه برای خبرنگاران زن که پیش از این در وضعیت ناامنی شغلی و پرمخاطره بودند، بدتر شده‌است.

در این اعلامیه آمده‌است که بیش از یک‌سال از امضای توافق‌نامه‌ دوحه میان امریکا و طالبان و حدود هشت ماه از آغاز گفتگوهای صلح میان نمایندگان دولت و طالبان گذشته؛ اما بیلان صلح برای آزادی رسانه‌ها فاجعه‌بار است.

طبق اعلامیه، در شش ماه گذشته، دست‌کم ۲۰ خبرنگار و کارمند رسانه‌ای، قربانی حملات هدف‌مند در افغانستان شده‌اند که از این میان، هشت تن به شمول چهار زن کشته شده و در این مدت نزدیک به ۳۰ خبرنگار و کارمند رسانه‌ای به خاطر انجام کارشان تهدید شده‌اند.

افزایش تهدیدها علیه خبرنگاران زن
در اعلامیه آمده‌است که مرکز حمایت از زنان خبرنگار در افغانستان، در گزارش سالانه‌ خود که در ماه حوت ۱۳۹۹ منتشر شد، ۱۰۰ مورد خشونت علیه زنان خبرنگار از جمله قتل، تهدید به مرگ، حملات فزیکی، تحقیر و اهانت را ثبت کرده‌است.

فریده نیکزاد؛ مسئول مرکز حمایت از زنان خبرنگار در افغانستان گفته‌است که تهدید فزیکی و کاری خبرنگاران زن از لحاظ امنیتی و در نتیجه‌ گسترش ویروس کرونا افزایش یافته‌است.

او همچنین گفته‌است که ۲۰ درصد از این خبرنگاران شغل‌شان را از دست داده‌ و یا از سوی آمران‌شان به رخصتی بدون معاش فرستاده شده‌اند.

در بخشی از این اعلامیه آمده‌است که تهدیدات و خشونت‌ها علیه خبرنگاران در افغانستان، تأثیر مستقیم بر فعالیت‌ و کار رسانه‌ها داشته و آزادی اطلاع‌رسانی را با مشکل مواجه کرده‌است.

رضا معینی؛ مدیر بخش ایران و افغانستان سازمان خبرنگاران بدون مرز نیز گفته‌است:«صلح و هم‌زیستی مسالمت‌آمیز که افغانستانی‌ها خواهان آن هستند، بدون مشارکت تمام جامعه و بدون تضمین آزادی رسانه‌های مستقل، ناممکن است.»

سازمان گزارش‌گران بدون مرز در عین حال گفته‌است که طالبان، خبرنگاران و مدیران رسانه‌ها را در چندین ولایت تهدید کرده‌اند، و مقامات محلی نیز خواستار پایان‌دادن به برنامه‌های مشخص سیاسی و تفریحی رسانه‌ها شده‌اند.

این در حالی است که بر اساس رده‌بندی جهانی آزادی رسانه‌ها در سال جاری میلادی، افغانستان از میان ۱۸۰ کشور جهان، در رده‌ ۱۲۲ قرار گرفته و جایگاه خود را به عنوان یکی از کشورهای مرگ‌بار برای خبرنگاران حفظ کرده‌است.

مطالب مرتبط