واکنش امریکا و سازمان ملل به بمباران دفاتر رسانه‌های غزه توسط اسرائیل

پس از بمباران برج الجلا که محل استقرار دفاتر شبکه الجزیره و خبرگزاری آسوشیتدپرس است، دولت امریکا از اسرائیل خواست، حافظ امنیت خبرنگاران باشد. سازمان ملل نیز گفته است که هرگونه هدف گیری بی رویه به ساختارهای غیرنظامی و رسانه‌ای، قوانین بین المللی را نقض می‌کند و باید به هر قیمتی از آن جلوگیری شود.blankدولت امریکا روز شنبه ۲۵ ثور پس از بمباران برج الجلا در غزه توسط نیروی هوایی اسرائیل و نابودی آن از دولت اسرائیل خواست تا امنیت خبرنگاران را حفظ کند. در این زمینه، رئیس‌جمهور امریکا با بنیامین نتانیاهو و محمود عباس تلفنی گفت‌وگو کرد.

بر اساس گزراش‌ها در این برج یازده طبقه‌‌ دفاتر شبکه خبری الجزیره، خبرگزاری آسوشیتدپرس و شمار دیگری از رسانه‌های بین‌المللی و داخلی قرار داشتند.

جن ساکی؛ سخنگوی کاخ سفید در توئیتی نوشت: «ما مستقیما با اسرائیل در این مورد گفت‌وگو کردیم که تضمین سلامت و امنیت خبرنگاران و رسانه‌های مستقل، مهم‌ترین مسئولیت است.»

به گزارش خبرگزاری رویترز، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در تماسی با جو بایدن؛ رئیس‌جمهور امریکا گفته است که «اسرائیل تلاش می‌کند تا آسیبی به غیر نظامیان نرسد.»

جو بایدن همچنین برای نخستین‌ بار در دوران ‌ریاست جمهوری‌اش با محمود عباس؛ رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین تلفنی گفت‌وگو کرد. دفتر ریاست جمهوری فلسطینیان این گفت‌وگو را مهم خواند، اما از اعلام جزئیات بیشتر خودداری کرد

از سویی هم، آنتونیو گوترش؛ دبیرکل سازمان ملل متحد گفته است که از حمله هوایی اسرائیل که منجر به تخریب یک ساختمان مرتفع در غزه که دفاتر چندین سازمان رسانه ای بین‌المللی و همچنین آپارتمان‌های مسکونی را در خود جای داده بود، بسیار ناراحت است.

سخنگوی دبیر کل سازمان ملل متحد به رسانه‌ها این حمله را نقض قوانین بین‌المللی عنوان کرده و افزوده است که گوترش به همه طرف‌ها یادآوری می کند که هرگونه هدف گیری بی رویه به ساختارهای غیرنظامی و رسانه‌ای، قوانین بین المللی را نقض می‌کند و باید به هر قیمتی از آن جلوگیری شود.

با این حال، ارتش اسرائیل اعلام کرد که این برج مورد استفاده نیروهای حماس ودارایی‌های نظامی آن بوده و پیش از بمباران یک ساعت برای تخلیه آن فرصت داده بود. اسرائیل می‌گوید، حماس از ساکنان این محل به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کرده است.

گری پرویت؛ مدیرعامل خبرگزاری آسوشیتدپرس در واکنش به بمباران این ساختمان توسط اسرائیل در بیانیه‌ای نوشت: «ما از این که ارتش اسرائیل ساختمان دفتر این خبرگزاری و سایر خبرگزاری‌ها را در غزه هدف حمله قرار داده، شوکه و وحشت‌زده شده‌ایم. آن‌ها (اسرائیل) مدت‌هاست که محل استقرار دفتر ما را می‌دانند و در جریان هستند که خبرنگاران ما در آن جا هستند. اخطاری در مورد هدف قرار دادن ساختمان دریافت کردیم.‌‌»

مدیر‌عامل آسوشیتدپرس افزوده است: «این تحولی فوق‌العاده نگران‌کننده است. به سختی جانمان را نجات دادیم. شماری از خبرنگاران آسوشیتدپرس و خبرنگاران آزاد در داخل ساختمان بودند و خوشبختانه توانستیم ساختمان را به موقع تخلیه کنیم.»

مطالب مرتبط