کمیسیون حقوق بشر خواستار توجه ویژه به وضعیت پناهجویان افغان شد

کمیسیون مستقل حقوق بشر به بهانه روز جهانی مهاجرت، از وضعیت دشوار مهاجران افغان در اردوگاه‌های پناهجویی در سراسر جهان ابراز نگرانی کرده و از سازمان‌های فعال در این حوزه خواسته تا به این امر توجه ویژه کنند.blankکمیسیون مستقل حقوق بشر، امروز یک‌شنبه، ۳۰ جوزا در اعلامیه‌ای به مناسبت روز جهانی پناهندگان گفته‌است بی‌ثباتی، جنگ دیرپا و وضعیت ناپایدار امنیتی سبب شده‌است که افغانستان از کشورهای دارای بیش‌ترین پناهجو باشد.

این نهاد افزوده‌است که شمار زیادی از پناهجویان افغانستان در کشورها و اردوگاه‌های پناهند‌گان در سراسر جهان سال‌ها بدون تعیین تکلیف حقوقی رها شده‌اند.

کمیسیون حقوق بشر همچنین از کمیشنری عالی پناهند‌گان سازمان ملل و دیگر نهادهای فعال در این زمینه خواسته‌است که به وضعیت دشوار و نیازهای پناهجویان افغانستان در کشورها و اردوگاه‌های پناهجویی توجه ویژه کنند.

در این اعلامیه آمده‌است که این کمیسیون، با حمایت از حقوق پناهجویان افغان در همه جا، از ‏طرف‌های منازعه می‌خواهد که با احترام به حق مردم افغانستان به زندگی در امنیت و صلح، جنگ ‏و خشونت‌ را متوقف، آتش‌بس دایمی را برقرار کنند و برای دست‌یابی به صلح عادلانه و پایدار، صادقانه ‏بکوشند.

این کمیسیون همچنین از گروه طالبان و حکومت خواسته‌‌است که آتش‌بس کنند و برای دست‌یابی به صلح عادلانه و پایدار تلاش ورزند.

بر اساس معلومات وزارت مهاجرین و عودت‌کنندگان، افغانستان حدود ۶٫۵ میلیون مهاجر و پناهجو در حدود ۷۰ کشور جهان دارد که از این میان ایران و پاکستان بیش‌ترین تعداد مهاجران افغان را در خود جای داده‌اند.

مطالب مرتبط