خشک‌سالی در افغانستان؛ کاهش دو میلیون تن گندم و خطر مرگ سه میلیون مواشی

اشرف‌غنی؛ رییس جمهوری می‌گوید، افغانستان در کنار بحران کرونا و جنگ با خشک‌سالی نیز مواجه شده است. به گفته او، در سال جاری دو میلیون تن گندم کاهش خواهد یافت و همچنین سه میلیون مواشی به دلیل نبود علوفه و آب در معرض نابودی قرار گرفته است.پیام محمد اشرف غنی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان به مناسبت روز دهقان | MAILرییس جمهوری امروز (سه‌شنبه، ۱ سرطان) در پیامی گفت که تحلیل علمی نشان می‌دهد که افغانستان با خشک‌سالی مواجه است.

به گفته او، ۳۰ درصد از مناطق کشور در معرض خشک‌سالی شدید، ۵۰ درصد در معرض خشک‌سالی جدی و ۲۰ درصد دیگر در معرض خشک‌سالی معتدل قرار دارد.

رییس جمهوری افزود که حاصلات گندم در سال جاری دو میلیون تن کاهش خواهد داشت و همچنین سه میلیون مواشی به دلیل نبود علوفه و آب در معرض نابودی قرار گرفته است.

با این حال، او گفت که با تدابیر پیشگرانه نمی‌گذارد کشور با قحطی مواجه شود.

رییس جمهوری افزود که به وزارت زراعت دستور داده است تا برای مهار خطر تلفات مواشی نیز تلاش کند.

اشرف‌غنی اطمینان داد از کسانی که در مناطق متضرر از خشک‌سالی ساکن هستند، غافل نخواهد بود و به گفته او، مهار خشک‌سالی یک اولویت ملی است.

او گفت بودجه که ادارات برای مهار خشک‌سالی اختصاص داده، مرور کرده و این بودجه کافی نیست. رییس جمهوری علاوه کرد که از منابع مالی دولت بودجه کافی برای مهار خشک‌سالی پرداخت خواهد شد.

او در ادامه بر هماهنگی میان موسسات کمک‌کننده و حکومت تاکید کرد و گفت که به وزارت مالیه دستور داده است که در این زمینه کار کند.

رییس جمهوری در ادامه با اشاره افزایش آوارگی ناشی از جنگ گفت که تداوم جنگ باعث بی‌جاشدن صدها هزاره خوانده شده و دوام این وضعیت، طالبان به هیچ‌گونه مشروعیت سیاسی دست نخواهند یافت.

مطالب مرتبط